E Erjoli skrev:
Så ser det ut! Är det en eller två vippor? :)
Det är en dimmer du har där så varken en eller två vippor. Däremot ser du att gul är utgång från dimmern och svart matning dvs vad vi kallade fas. Så koppla din lampa mellan gul och vit uppe vid taket så har du säkert funktionen rätt men som skrevs tidigare är lampan möjlig att dimma? Är det en gammaldags glödlampa inga problem men sentida LED osv ofta dåligt med din typ av dimmer.

Låt dig sen inte förvirras i ditt enkla jobb av krångelpellar som då och då dyker in i trådar av även denna simpla sort. Men bryt säkring eller huvudbrytaren när du skruvar med anslutningen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E Erjoli skrev:
Tack för värdefulla svar! Ni är hjältar en söndag som denna!

Så om jag ska testa lampan: [länk]

Hur hade ni då kopplat in sladdarna till sockerbiten som sitter i taket?
Den skenan ska jordas så den ska du inte ha.
 
E Erjoli skrev:
Tack för värdefulla svar! Ni är hjältar en söndag som denna!

Så om jag ska testa lampan: [länk]

Hur hade ni då kopplat in sladdarna till sockerbiten som sitter i taket?
Gul till L och vit till N och absolut inget till mitten där jorden hör hemma om du haft någon och det har du som sagt inte där.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Den skenan ska jordas så den ska du inte ha.
Det får levas vidare med principen isolerad miljö eller för all del söka något som inte är utfört för skyddsjordning.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Låt dig sen inte förvirras i ditt enkla jobb av krångelpellar som då och då dyker in i trådar av även denna simpla sort. Men bryt säkring eller huvudbrytaren när du skruvar med anslutningen.
Vi har olika åsikter om riskhantering. Det som i 99% eller 99,99% av fallen är rätt och okritiskt att koppla kan bli farligt i de sista 1% eller 0,01% av fallen om de till synes uppenbara antagandena är felaktiga. Och de fallen är typiskt vad som brukar avfärdas som långsökta.

I detta fallet så är just ett uppenbart antagande att den gröna i taket är samma som den gröna i dosan och att det tidigare var en standardmässig kronkoppling. Jag skulle kontrollera detta antagande innan jag fortsatte.

Och jag tänker inte rekommendera någon att anta att det som är rätt i 99% eller 99,99% av fallen gäller utan att man gör vad jag ser som nödvändiga kontroller. Speciellt till personer som inte har beredskap för att känna igen indikationer på att något blivit fel om man chansar en liten aning.
 
D dan_norstedt skrev:
Vi har olika åsikter om riskhantering. Det som i 99% eller 99,99% av fallen är rätt och okritiskt att koppla kan bli farligt i de sista 1% eller 0,01% av fallen om den till synes uppenbara antagandena är felaktiga. Och de fallen är typiskt vad som brukar avfärdas som långsökta.

I detta fallet så är just ett uppenbart antagande att den gröna i taket är samma som den gröna i dosan och att det tidigare var en standardmässig kronkoppling. Jag skulle kontrollera detta antagande innan jag fortsatte.

Och jag tänker inte rekommendera någon att anta att det som är rätt i 99% eller 99,99% av fallen gäller utan att man gör vad jag ser som nödvändiga kontroller. Speciellt till personer som inte har beredskap för att känna igen indikationer på att något blivit fel om man chansar en liten aning.
Förhoppningsvis vet TS om utloppet fungerat via dimmern tidigare och om det inte varit använt av denne ändå inga direkta problem eller faror med en inkoppling mellan gul och vit och låta bli jordanslutningen. Antaganden både av färger och funktion på dessa ledare är inget som kommer skada något eller någon viktigast är att det bryts på lämpligt sätt dvs säkring eller HB före arbetet.

Jag försöker oftast på forumet undvika att sväva ut i alltför långa svängar kring banala frågor finns ingen anledning att göra det märkligare än det är och ev förvirra istället för att hjälpa framåt. Jag tror även att vi ser ganska lika på risker och hantering av dem dvs där de verkligen finns och är oförlåtande med allvarliga konsekvenser men kanske inte i detta fallet då.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
A
Vad har hänt i taket där? Takdosan igengipsad?
 
Edit:
E Erjoli skrev:
Tack för värdefulla svar! Ni är hjältar en söndag som denna!

Så om jag ska testa lampan: [länk]

Hur hade ni då kopplat in sladdarna till sockerbiten som sitter i taket?
vit
GK100 GK100 skrev:
Förhoppningsvis vet TS om utloppet fungerat via dimmern tidigare och om det inte varit använt av denne ändå inga direkta problem eller faror med en inkoppling mellan gul och vit och låta bli jordanslutningen. Antaganden både av färger och funktion på dessa ledare är inget som kommer skada något eller någon viktigast är att det bryts på lämpligt sätt dvs säkring eller HB före arbetet.

Jag försöker oftast på forumet undvika att sväva ut i alltför långa svängar kring banala frågor finns ingen anledning att göra det märkligare än det är och ev förvirra istället för att hjälpa framåt. Jag tror även att vi ser ganska lika på risker och hantering av dem dvs där de verkligen finns och är oförlåtande med allvarliga konsekvenser men kanske inte i detta fallet då.
Jag är oerhört tacksam för alla era svar! Lampan installerad och funkar😀 givetvis skedde installationen med proppen utdragen och hoppas att skenan går att nyttja trots den inte är jordad! 😀

Återigen, ni är stjärnor som hjälpte mig! Tack!
 
  • Gilla
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
E Erjoli skrev:
Har en denna multimetern: [länk]
Där har Jula gjort ett dåligt jobb med UT123T. Ingen manual eller länkt till sådan. Den hittas dock här:
https://meters.uni-trend.com/download/ut123t-user-manual/

Stödjer:
Spänning "V=~" med max DC 600 V, max AC 600 V.
Resistans ")))Ω" 0 - 20M Ω. Kontinuitet ≤30 Ω ger kontinuerligt pip.
Temperatur "⁰C⁰F" mha termoelement K-typ max 350 ⁰C.
Spänningsfält "NCV" fungerar endast för fält från ledningar med AC.

Det står också att man kan särskilja fas och nolla med NCV läget då den kommer att ge starkare utslag för fas än nolla.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.