Hej!

Blir snart tokig på alla olika färger på dom olika elkablarna!

Bor inte hus byggt på 70-talet och ska koppla in en taklampa! Sladdarna som sticker ner är färgerna helgrön, helvit och helgul!

Min fråga är: vilken av respektive färg är L och vilken är N?

Tack för hjälpen!
 
Det går inte att säga utan att titta i dosor och i centralen, innan färgerna standardiserades i mitten/slutet av 70-talet gjorde varje elfirma på sitt eget sätt.

Jag har gula tändtrådar, vita neutralledare och skyddsjorden är röd.
 
Går inte att säga vad som är vad. med 3 ledningar från taket, så kan det vara så att det är en koppling för krontändning ( så brukar kristallkrornor vara ) Bara en mätning kan ge svaret och inget som kan ges på ett forum.
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Går inte att säga vad som är vad. med 3 ledningar från taket, så kan det vara så att det är en koppling för krontändning ( så brukar kristallkrornor vara ) Bara en mätning kan ge svaret och inget som kan ges på ett forum.
En ledtråd kan vara hur strömbrytaren på väggen ser ut, en eller två vippor.
 
  • Gilla
jonaskop och 1 till
  • Laddar…
E Erjoli skrev:
Tacksam för svar!

Har en denna multimetern: [länk]

Någon som har lust att förklara lite snabbt hur jag mäter?
Svara först på det Dilato skrev om brytaren med en eller två vippor. Du kan samtidigt öppna vid brytaren och se vad som är kopplat där.

Summerat och med din byggtid är det troliga att grön och gul är tändtrådar i en kronkoppling och vit nolla. Just kronkopplingen kanske försvunnit vid något senare byte av brytare så kolla som sagt vid den.

Du behöver knappast mäta och viktigast är att du inte försöker ansluta jord till din nya lampa om den har sån anslutning för det finns inte vid matningen i taket.
 
  • Gilla
Erjoli och 1 till
  • Laddar…
Såhär ser det ut bakom dimmern om det kanske hjälper?:)
 
  • Bild som visar elledningar och komponenter bakom en dimmer som är monterad i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dilato skrev:
En ledtråd kan vara hur strömbrytaren på väggen ser ut, en eller två vippor.
Så ser det ut! Är det en eller två vippor? :)
 
  • Elektrisk strömbrytare inuti väggdosa med flera kopplade ledningar, exponerad utan täckplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Erjoli skrev:
Så ser det ut! Är det en eller två vippor? :)
Det satt en kronströmbrytare (två vippor) där från början, men nu sitter det en dimmer.
Så den ena tråden används inte (den sitter parkerad på plinten X som inte går någonstans) den andra som sitter längst till höger är aktiva tändtråden.
Så den vita är nolla.

Jag väljer att inte ange färger för jag har defekt färgseende och ser knappt skillnaden på gul och grön i din bild.

Kommer din tänkta lampa att fungera med den dimmern?
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det satt en kronströmbrytare (två vippor) där från början, men nu sitter det en dimmer.
Så den ena tråden används inte (den sitter parkerad på plinten X som inte går någonstans) den andra som sitter längst till höger är aktiva tändtråden.
Så den vita är nolla.

Jag väljer att inte ange färger för jag har defekt färgseende och ser knappt skillnaden på gul och grön i din bild.

Kommer din tänkta lampa att fungera med den dimmern?
Tusen tack för hjälpen!

Fundering bara: kollar jag med multimetern mellan vit och gul ger den ca ~77.8V, vit och grön ~68v och gul och grön ~5.4V. Är det korrekt?
 
E Erjoli skrev:
Tusen tack för hjälpen!

Fundering bara: kollar jag med multimetern mellan vit och gul ger den ca ~77.8V, vit och grön ~68v och gul och grön ~5.4V. Är det korrekt?
Det går inte att säga, du får slå på dimmern på fullt och koppla in en lampa innan du kan mäta korrekt.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Jag har en lätt avvikande uppfattning om ledningarna i dosan, den oanslutna gröna kan mycket väl vara andra änden av den gröna du ser i taket, dvs. en numera oanvänd kabel för andra tändtråden i en kronkoppling.

För att bekräfta detta, mät om den gröna du har i taken har elektrisk kontakt med den gröna i dosan.

Har den inte kontakt behövs mer utredning.

Har den kontakt så går högst sannolikt den gula till höger på dimmern till taket (och går också att kontrollera med multimetern) vilket då betyder att den svarta i dosan sannolikt är fas medan den vita i taken troligen är nolla. Men, och detta är ett stort men, det är möjligt att det i stället är så att den svarta i dosan är nolla och den vita i taket är fas, för förr i tiden hände det att man kopplade med strömbrytarna på nollan istället och om det är så är det alltså inte ett fel - men det är bra att veta.

Jag förutsätter att du inte försöker koppla något utan att slå av i elcentralen.
 
D dan_norstedt skrev:
Jag har en lätt avvikande uppfattning, den oanslutna gröna kan mycket väl vara andra änden av den gräna du ser i taket, dvs. en numera oanvänd kabel för andra tändtråden i en kronkoppling.

För att bekräfta detta, mät om den gröna du har i taken har elektrisk kontakt med den gröna i dosan.

Har den inte kontakt behövs mer utredning.

Har den kontakt så går högst sannolikt den gula till höger på dimmern till taket (och går också att kontrollera med multimetern) vilket då betyder att den svarta i dosan sannolikt är fas medan den vita i taken troligen är nolla. Men, och detta är ett stort men, det är möjligt att det i stället är så att den svarta i dosan är nolla och den vita i taket är fas, för förr i tiden hände det att man kopplade med strömbrytarna på nollan istället och om det är så är det alltså inte ett fel - men det är bra att veta.

Jag förutsätter att du inte försöker koppla något utan att slå av i elcentralen.
Tror du att dimmern har funkat om svarta kopplat på fas på dimmern egentligen är nolla?
Långsökt att man har live fas i taket oavsett strömbrytarens läge...
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Svar ja.

Jag tycker också det är dumt med live fas i taket. Men det hindrar inte att det förekommer, har ett exempel i mitt hus.
 
Redigerat:
  • Kablar i taket med sockerbit för elektrisk anslutning, en vit, en gul och en grön kabel synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.