En gammal murad grindstolpe har spruckit och vi behöver knacka loss allt löst material och fixa till den. Vi har försökt hitta hantverkare att göra detta, men jobbet verkar vara flr litet för att locka någon. Så vi behöver lösa det själva. Hur gör vi? Kan absolut ingenting om detta.
 
  • Sprucken murad grindstolpe med skador och löst material som behöver åtgärdas. Grinden och omgivande trottoar syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken gammal murad grindstolpe med löst material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade knackat väck allt löst och gjort en gjutform av två skivor plywood och fäst på stolpen med spännband, sedan blandat finbetong och fyllt upp.

När det härdat hade jag slipat lite lätt vid behov och sedan målat stolpen med lämplig diffusionsöppen färg. Silikatfärg torde funka fint. En murad stolpe med skador i hörnet, omgiven av en blåmarkerad gjutform av plywood för att laga och måla stolpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kattner68 och 1 till
  • Laddar…
Fin stolpe och framför allt fina grindar!
 
  • Gilla
Kattner68
  • Laddar…
Knacka bort löst (försiktigt) , borra hål och sätt i några rostfria skruvar som sticker ut en bit, ta två skivor och sätt fast med ett spännband runt stolpen, blanda betong och häl i hålet, slå med en hammare på skivorna så eventuell luft släpper och formen blir full.
 
  • Gilla
Kattner68 och 1 till
  • Laddar…
Ja, skruvar hade jag också dragit i som topmount skriver.

De ska alltså sitta i skadan för att förtydliga. De fungerar som armering till den nya betongen och gör att den både fäster och håller bättre.

Bra tips med hammaren också, då lägger betongen sig rätt och man får ut lite luft.

Jämna till den nya toppen på stolpen så den blir slät och fin, försök undvika att få en grop där vatten kan bli stående.

Betong behöver vara fuktig när den härdar. Så efter gjutning och härdning så ska ni eftervattna betongen under några dagar eller slå in toppen av stolpen med plast, för att hålla kvar vattnet.

Formarna brukar släppa bra tycker jag, men är man orolig så kan man använda ett släppmedel på insidan av formen så släpper den enklare. Ett exempel:

https://www.bauhaus.se/formolja-bio...xd_kwC8BbD1ddyE2SDmuL7f-Mtk#go-to-description

Håller med yonna också, fina stolpar och grindar!
 
  • Gilla
Kattner68
  • Laddar…
Ytan ser snarare putsad/slammad ut än gjuten så vill du att lagningen inte ska synas så behöver du snarare laga det trasiga med murbruk och sen putsa - allra helst hela ytan, men då måste du knacka bort all puts på sidorna med skador.
 
  • Gilla
Kattner68 och 1 till
  • Laddar…
Jag instämmer, men hade trots allt gjort som jag beskrev tidigare. Av den anledningen att det är mer jobb med att lägga bruk och puts och mer tidskrävande. Samt större chans att inte få det bra om man är ovan. Att putsa är en konst.

En gjutning med efterföljande lätt slipning om det behövs och sedan ommålning tror jag kommer ge en nästintill osynlig lagning med låg arbetsinsats.
 
  • Gilla
Kattner68
  • Laddar…
Tack för snabba svar. Det låter inte så svårt, så vi ska göra ett försök. Ett par frågor.
1, Finbetong - är det typ Finja som i denna länk? https://www.finja.se/produkter/gjuta-mura-putsa-laga/finbetong?id=5511005
2. Funkar Plywood? Det behöver inte vara de där bruna skivorna (vet inte vad de heter) som jag har sett att byggare använt när de har gjutit t ex grund?
3. Armering/Skruv, finns det npgon speciell typ av skruv, tjocklek? Ska den pluggas eller behövs inte det?

Tack för berömmet om stolpar o grind. Hoppas detta blir bra nu.
 
1 ja
2 ja, men smörj in den med olja (tex från köket) så släpper den lättare.
3 använd plugg, val av skruv påverkar inte mycket.
 
  • Gilla
Kattner68
  • Laddar…
Tack👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.