Har en Husqvarna Automower 308 som uppför sig underligt. Den är ca 10 år gammal, batteri bytt ett par ggr. Servad av auktoriserad verkstad för 2 år sedan. Alla problem vi haft har vi alltid kunnat lösa, tills nu.

Problem: Klipparen hittar inte guidelinan och därmed heller inte laddstationen.

Felkod: ”Uppstart pågår. Vänligen vänta.”

Lampan på laddstationen lyser grönt.

Har mätt hela slingan o guidekabel med härför avsedda mätverktyg. Inga avbrott hittade.

Gamla lagningar (skarvdon) längs hela slingan o guidekabeln är utbytta och antalet lagningar är minimerade. Hela guidekabeln ligger uppsliten på gräsmattan, ser bra ut okulärt.

De 3 kontakterna (på slingan o guidelinan) vid laddstationen är bytta.

Vad i hela fridens dar kan det vara för fel? Någon som varit med om liknande?
 
Vilket mätverktyg har du använt och hur har du gjort mätningen av slingorna?
Notera att du kan få felaktiga värde från de mätpennorna som saluförs.

Om du lossgör beg.kabeln från laddaren ändrar dioden färg/börjar blinka då?

Vad får du för värde från sensorerna om du trycker långt på 0 och sedan väljer sensormenyn?
 
Använd guiden som begränsning, fungerar klipparen då (utan guide alltså)? Bästa mätverktyget som finns för guiden nämligen ..
 
pacman42 pacman42 skrev:
Använd guiden som begränsning, fungerar klipparen då (utan guide alltså)? Bästa mätverktyget som finns för guiden nämligen ..
Tack för svar. Ska testa ikväll!
 
E etompau skrev:
Vilket mätverktyg har du använt och hur har du gjort mätningen av slingorna?
Notera att du kan få felaktiga värde från de mätpennorna som saluförs.

Om du lossgör beg.kabeln från laddaren ändrar dioden färg/börjar blinka då?

Vad får du för värde från sensorerna om du trycker långt på 0 och sedan väljer sensormenyn?
Tack för svar. Ska testa ikväll. Förklara gärna ditt sista tips lite utförligare. Det där är ngt helt nytt för mig! Låter intressant.
 
J Janne B-vall skrev:
Tack för svar. Ska testa ikväll. Förklara gärna ditt sista tips lite utförligare. Det där är ngt helt nytt för mig! Låter intressant.
Det finns några dolda menyer i maskinen (är det en trehjulig maskin?) där det går att avläsa en del värde, ex. värde från sensorerna. Du ska kunna se signaler från A, G och F, vilket motsvarar beg.kabel, guide och antenn/signal från laddaren..
Värden varierar beroende på var klipparen befinner sig i förhållande till kabel och laddare.
 
Det är en 3-hjulig maskin. Förklara gärna utförligare hur jag kommer in i dessa menyer. Tolkar dig att jag ska hålla tangenten 0 (nollan) nere länge. Men när? Vad ska displayen visa när jag trycker på 0?
 
J Janne B-vall skrev:
Det är en 3-hjulig maskin. Förklara gärna utförligare hur jag kommer in i dessa menyer. Tolkar dig att jag ska hålla tangenten 0 (nollan) nere länge. Men när? Vad ska displayen visa när jag trycker på 0?
Menyn ändras och du får nya valalternativ. Svårt att misslyckas med.
Tryck på nollan när du befinner dig i huvudmenyläget.

Vad är historiken för felet? När uppstod det osv?
Vilken mätutrustning använde du för att kolla slingor etc?
 
E etompau skrev:
Menyn ändras och du får nya valalternativ. Svårt att misslyckas med.
Tryck på nollan när du befinner dig i huvudmenyläget.

Vad är historiken för felet? När uppstod det osv?
Vilken mätutrustning använde du för att kolla slingor etc?
Återkommer
 
Har du testat att dra ut strömsladden till laddstationen några minuter? Hade något liknande med min Bosch.
 
Ja, det är en av många grejer jag testat. Tack för svar!
 
  • Gilla
Matteus55
  • Laddar…
Exakt samma fel här fast med 420. Testat allt. Slingor hela. Jag blir tokig. Lova att återkoppla om du löser det.
 
Självfallet. Har tyvärr inte hunnit testa tipsen jag fått i tråden. Kommer alltid något emellan. Återkommer så fort det finns ngt att rapportera. En sak jag fick fråga på var vilket verktyg jag använder för att kolla att slingan är hel. Det är ett rött kit fr Kjell o Co, inköpt tidigare i år.
 
Jag har gjort en helt ny mindre begränsningslinga och ny guidekabel för att testa.

Går utmärkt om jag kopplar loss guidekabeln - men om den är påkopplad så stannar det och signalerna försvinner 😪.

Har även testat att använda guidekabeln som begränsning och det funkerar utmärkt.

Givet min trädgårds utformning behör jag en guide.


Husqvarna kontrollpanel med blå skärm som visar information om signaler för A-loop. Knappar för navigering och inställningar syns under skärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husqvarna-skärm visar signalstyrkor för fram och bak på en robotgräsklippare, där signalerna är markerade som A och siffror presenteras i kolumnen "Kvalitet".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Övergår min kunskapsnivå. Hoppas ngn mer kunnig svarar i tråden. Men mitt tips är att det är ngt fel på elektroniken i laddstationen eller klipparen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.