Fel av mig, se till att den är trappkopplare, dvs har två utgångar. Annars blir det bara på/inget och inte "antingen eller"
 
Karl.s Karl.s skrev:
Fel av mig, se till att den är trappkopplare, dvs har två utgångar. Annars blir det bara på/inget och inte "antingen eller"
Aah Okok, tack och bra jobbat
 
Hej,

Kul diskussion! Och roligt att det fungerade!

Jag har en närabesläktad fråga. Har en Automower 420 som jag ibland skulle vilja styra ut och klippa på gräsmattan utanför häcken, angränsande en allmän gång och cykelbana. Skulle således vilja sätta en växelbrytare från den befintliga guideslingan till en ny som jag kan ställa om till.

Nån som vet en brytare som skulle funka och gå att dölja någorlunda i gräsmattemiljö?
 
Glömde att berätta att 420 inte har möjlighet till 2 guidekablar. Går det köpa en ny laddstation och uppdatera klipparen för detta? Kan i och för sig se att det finns val för 2 guidekablar även i 420:ans manöverpanel. Kanske inte behövs någon uppgradering??
 
I IVA-snickarn skrev:
Glömde att berätta att 420 inte har möjlighet till 2 guidekablar. Går det köpa en ny laddstation och uppdatera klipparen för detta? Kan i och för sig se att det finns val för 2 guidekablar även i 420:ans manöverpanel. Kanske inte behövs någon uppgradering??
Har du bruksanvisningen?
Har fått för mig att det som skiljer 3xx och 4xx är bla. antalet guidekablar.

I IVA-snickarn skrev:
Hittade nu i GPLshop en områdesväljare från Husqvarna. Skulle kanske funka för ursprungsfrågeställaren...!

[länk]
Tjusig, men dyr.
Jag löste det som sagt med en vanlig vattentät brytare. Billigast är nog en vattentät kopplingslåda och några wago-klämmor, då borde du kunna få med guiden också om 420 bara har stöd för en
 
Vet du om guidekablars signal släcks om de läggs alldeles bredvid varandra? På samma sätt som begränsningskablar?

Då skulle man ju kunna dra en de tillkommande och frånkommande kablarna åt sidan och sätta en strömbrytare mot ett staket istället för att gräva ned dem i gräsmattan?
 
I IVA-snickarn skrev:
Vet du om guidekablars signal släcks om de läggs alldeles bredvid varandra? På samma sätt som begränsningskablar?

Då skulle man ju kunna dra en de tillkommande och frånkommande kablarna åt sidan och sätta en strömbrytare mot ett staket istället för att gräva ned dem i gräsmattan?
Guide 1&2 bredvid varandra?
Gissningsvis inte, förmodligen är de olika kodade.

Du har inte lust att göra en enkel skiss på vad du försöker få till? Är övertygad om att det går att få till, men svårt att ge råd när man inte ser det framför sig
 
I IVA-snickarn skrev:
Vet du om guidekablars signal släcks om de läggs alldeles bredvid varandra? På samma sätt som begränsningskablar?
Det är när begränsningskablar går med strömmen åt olika håll som de tar ut varandra. Drar man två kablar parallellt med signalen i samma riktning får man ingen sådan effekt.

Jag har därtill svårt att se när man skulle ha en sådan dragning och med vilken nytta. Har man en klippare med stöd för dubbla guider sänder dessa därtill olika signaler.
 
Relä + plejd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.