Dottern fick en boxningssäck i födelsedagspresent, den väger 12kg.
Taket på hennes rum ser ut såhär, och låter ihåligt när jag knackar på det. (Huset är från -68 om det är intressant)
Alternativet är i källaren för där är det betongtak men tvivlar på om den blir använd då
 
  • Vit takpanel med tydliga indelningar i ett sovrum, där användaren funderar över om taket klarar av att hålla upp en 12 kg boxningssäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Du får knacka vidare tills du hittar takstolarna/golvbjälkarna som finns ovan.
Liten varning är dock att det även kan finnas spikläkt mellan taket och bjälkarna, så var noga med att hitta rätt att fästa dem i.

Och efter att både själv som barn ha haft en dylik säck och sedan en till döttrarna så kan jag säga att de där 12k inte är något att bry sig om...
Betydligt viktigare är vad barnet väger och sedan addera lite rörelse på det. :)

Men det bör finnas bjälkar med ungefär 60cm mellanrum i taket, så det bör inte vara något problem att hitta en stadig plats där!

(Sedan kan det låta en hel del i huset när man använder den där, till skillnad från källartaket. Men jag skulle börja med att placera den på ett ställe där den används flitigt, blir det för jobbigt så kan man ju flytta på den till källaren senare när man redan odlat ett intresse. Blir den inte ett störningsmoment i hennes rum så behöver man ju inte bry sig om att flytta den heller)
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Kanske man kan se vad som är spikläkt och vad som är bjälke på vinden?
 
  • Gilla
potatomaster
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Kanske man kan se vad som är spikläkt och vad som är bjälke på vinden?
Eeh, tror inte vi har en vind. Haha, eller ja, jag vet att vi inte har en vind men man lär ju kunna ta sig upp ovanför innertaket? Men fattar inte var
 
P potatomaster skrev:
man lär ju kunna ta sig upp ovanför innertaket? Men fattar inte var
Hål och en liten kamera. Enklare kanske är en "regeldetektor" som skickar ut ultraljud.
 
  • Gilla
potatomaster
  • Laddar…
Om du kan ta dig upp på vinden blir det mycket lättare. Det lär finnas en lucka någonstans.

Om det är svårt att mäta sig till exakt placering beroende på vad du har för referenspunkter, kan du från vinden vika isoleringen åt sidan och knacka en tunn spik igenom innertaket precis intill en takstol. Sen mäter du bara från spikhålet i rummet.
 
  • Gilla
potatomaster
  • Laddar…
Eller, om du ser takstolarna sticka ut på sidan av huset så ser du i vilken riktning de går. Spikläkt går tvärs över. Så hittar du reglar bakom taket (eller spik-rader) som går i "rätt" riktning så kan du känna dig hyfsat säker.
Sedan märker du när du borrar om det är några cm eller om du har något motstånd åtminstone 1dm.
 
  • Gilla
potatomaster
  • Laddar…
I värsta fall borra med tunn diameter för att se om du träffat rätt.
 
  • Gilla
potatomaster och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.