Jag har satt in en luft-luft värmepump och plockat bort ett antal gamla radiatorer. På ett ställe har jag plockat bort en gammal termostat som satt på väggen men tänkte sätta dit ett eluttag istället. Som det ser ut nu går det alltså tre trådar ut ur väggen och bums in igen i röret strax brevid (jag har dragit ur tråden som var till termostaten), fas, jord och nolla. Behöver jag tänka på något eller kan man klippa dem och koppla dem till ett utanpåliggande uttag? (det är inte 400 volt, det är 230, det har elektrikern kollat, och det är en 10:a, ingen 16 amp säkring heller)
 
Det beror väl blandannat på hur elen i resten av rummet ser ut. Du får inte ha blandat jordat och ojordat i ett och samma rum. Det gäller även taklampor.

Jag blir lite fundersam över det du skriver om trådarna. Har du alltså dragit in nya trådar, för de som var till termostaten är inte med längre? I så fall hur är de kopplade i andra änden? Sitter de på en egen 10A säkring i centralen eller är de en del av en 3 fas grupp?
 
Det är elektrikern som dragit i nya, inte jag, obs obs... (jag har varit på forumet förut...)

Det sitter på en egen tia, inte del av 3-fasgrupp. Alla radiatorer i huset satt på egna tior. Enkelt kopplat utom en som var oerhört krångligt kopplad pga att det satt tre radiatorer på två grupper i ett rum, men de skulle styras av samma termostat...

Nu kommer alltså tre trådare och går från centralen, går till ett ställe där det satt en radiator där elektrikern redan satt i ett uttag. Därifrån går det tre trådar vidare till stället jag pratar om (som kommer sitta ovanför mina datorer, därav intresset för ett extra eluttag). De kommer ut genom ett rör och gör en snygg lov rätt in i nästa rör och ned till radiatorn som är "sist i kedjan". Hoppas det var en bättre förklaring. Anledningen till att elektrikern inte gjorde annat åt det var att jag flaggade för att ev. sätta ett uttag där, så det var onödigt att bila och greja för att fälla in och komplettera röret i väggen.
 
Eftersom ledningen går vidare skall man ansluta ett uttag med fler anslutningsklämmor (Minst 2) per kabelanslutning, men det har väl alla uttag nuförtiden? , (har för mig att man inte får sätta toppklämmor bakom uttag i apparatdosor.) För jag antar att även nästa förbrukare skall ha ström den med... Alltså Bryt strömmen- Klipp kablarna anslut Jord In- Jord Ut. Nolla In Nolla ut och Fas in Fas ut. Det enda som du behöver tänka på är att koppla rätt och med god kontaktering, Klipp gärna så jordkablarna blir lite längre än de andra...
 
men hur var det med jord i övriga uttag i rummet?
 
Jord i övriga rummet finns i det uttag som finns, däremot är jag osäker på taket, dock vet jag att det jord förbi takdosan, så om det inte är jordat idag blir det att koppla in den, tack för svaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.