Hej, jag bor på en gata med lutning där marken är högre på framsidan av huset än på baksidan. Min trädgård är också ojämt fördelad, med vissa delar högre än andra, och mina grannars trädgårdar ligger cirka en halv meter högre än gatans nivå. När jag ansöker om bygglov för att bygga en altan, vilken marknivå ska jag använda som referens för att mäta altanens höjd? Ska jag använda den genomsnittliga marknivån runt huset, gatans nivå, eller finns det andra riktlinjer som gäller i detta fall?
 
A ayakout skrev:
Hej, jag bor på en gata med lutning där marken är högre på framsidan av huset än på baksidan. Min trädgård är också ojämt fördelad, med vissa delar högre än andra, och mina grannars trädgårdar ligger cirka en halv meter högre än gatans nivå. När jag ansöker om bygglov för att bygga en altan, vilken marknivå ska jag använda som referens för att mäta altanens höjd? Ska jag använda den genomsnittliga marknivån runt huset, gatans nivå, eller finns det andra riktlinjer som gäller i detta fall?
Du behöver ofta inte bygglov för en altan/trädäck som är under 180cm på högsta plats. Läs detaljplanen noga om det finns några speciella bestämmelser.
 
Vi har en källare och behöver bygga en altan som blir cirka 150 cm hög beror på hur man mäter. Tyvärr är gränsen 120cm i Linköping
 
Redigerat:
A ayakout skrev:
Vi har en källare och behöver bygga en altan som blir cirka 150 cm hög beror på hur man mäter. Tyvärr är gränsen 120cm i Linköping
Hmmm. Vad blir er högsta punkt i cm? Om du har lust kan du lägga ut kommunens information om just 120cm, det är inte helt solklart att de har rätt där. Det kan vara en rekommendation.
 
Man får väl höja marken 50cm utan marklov.
Sen bygger man altanen som då inte blir högre än 120cm.
/W
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Altan och uteplats
En altan kräver bygglov om den räknas som en tillbyggnad. Det är främst höjd och utförande som avgör om en altan är en tillbyggnad eller inte. Om altanen är högre än 1,2 meter över marken behöver den bygglov.
Från 1 juli 2019 införs ett undantag i plan- och bygglagen för vissa altaner. Altanen ska vara ihopbyggd med en villa eller ett fritidshus som innehåller en eller två bostäder alternativt med ett komplementbostadshus.
https://www.linkoping.se/bygga-bo-och-miljo/bygga-nytt-andra-eller-riva/bygglov-a-o/
 
A ayakout skrev:
Altan och uteplats
En altan kräver bygglov om den räknas som en tillbyggnad. Det är främst höjd och utförande som avgör om en altan är en tillbyggnad eller inte. Om altanen är högre än 1,2 meter över marken behöver den bygglov.
Från 1 juli 2019 införs ett undantag i plan- och bygglagen för vissa altaner. Altanen ska vara ihopbyggd med en villa eller ett fritidshus som innehåller en eller två bostäder alternativt med ett komplementbostadshus.
[länk]
Där har kommunen fel eller så har du läst galet. Det är ingen tillbyggnad, det är ett bygglovsfritt trädäck/altan.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
I min kommun krävs bygglov för altan över 1,20 m. Samma som TS kommun. OM den inte håller sig inom de bygglovsbefriade undantaget vill säga. Reglerna för undantag står definierade i länken TS bifogade.
 
M MetteKson skrev:
I min kommun krävs bygglov för altan över 1,20 m. Samma som TS kommun. OM den inte håller sig inom de bygglovsbefriade undantagen vill säga, max 3,6 m ut från fasad och maxhöjd 1,8 m.
Det är också galet, feltolkning av kommunen. Det finns en lång aktuell tråd här på forumet om just detta. Kommuner får inte hitta på egna regler, lagar gäller, dvs Boverket.
 
  • Gilla
byggpiraten
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
I min kommun krävs bygglov för altan över 1,20 m. Samma som TS kommun. OM den inte håller sig inom de bygglovsbefriade undantaget vill säga. Reglerna för undantag står definierade i länken TS bifogade.
Mja, det är ett "krav" som de har begränsat med underlag för, men det används trots allt som en vanlig gräns för kommunerna att "kräva" det.

Det finns prejudikat på att det *inte* krävs när den är under 120cm.
Det finns prejudikat på att det *krävs* när det är över 180cm.

Däremellan är det en gråzon som än så länge inte är ordentligt utredd i domstol.

Så även om jag gärna skulle se att TS och några andra får fram nya domar kring vad som gäller vid 150cm så har jag full förståelse för om TS inte riktigt delar vår glädje över att bli ett sådant fall så skulle jag nog rekommendera TS att först höja marken de marklovsfria 50cm så att det inte blir några problem att bygga ett trädäck som håller sig under 120cm över den nya marken.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
H
A ayakout skrev:
Hej, jag bor på en gata med lutning där marken är högre på framsidan av huset än på baksidan. Min trädgård är också ojämt fördelad, med vissa delar högre än andra, och mina grannars trädgårdar ligger cirka en halv meter högre än gatans nivå. När jag ansöker om bygglov för att bygga en altan, vilken marknivå ska jag använda som referens för att mäta altanens höjd? Ska jag använda den genomsnittliga marknivån runt huset, gatans nivå, eller finns det andra riktlinjer som gäller i detta fall?
Kontroller med kommunen, brukar även stå på deras hemsida hur en hög en altan får vara utan bygglov. Mäts i varje punkt av marken. Det betyder om marken är kuperad och du skall bygga på maxhöjd då blir altanen kuperad också.. Det bästa är om du kan jämna till marken på ett sätt att altanen inte överstiger det mått som kumminen har som maxgräns. Den gränsen bestämmer varje kommun. Marken du får höja Max 50 cm utan marklov. Har du en skiss med mått blir det enklare att få rätt råd.
 
H
A ayakout skrev:
Vi har en källare och behöver bygga en altan som blir cirka 150 cm hög beror på hur man mäter. Tyvärr är gränsen 120cm i Linköping
Höj marken med Max 50 cm.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är också galet, feltolkning av kommunen. Det finns en lång aktuell tråd här på forumet om just detta. Kommuner får inte hitta på egna regler, lagar gäller, dvs Boverket.
Då förtydligar jag, höjden 1,20 är en riktlinje som många kommuner använder sig av. Under det anses det vara ett trädäck. Måttet kommer från ett prejudicerande rättsfall. Sen är varje ärende unikt och ska bedömmas från fall till, men riktlinjen är något att gå efter för fastighetsägaren och handläggarna.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Mja, det är ett "krav" som de har begränsat med underlag för, men det används trots allt som en vanlig gräns för kommunerna att "kräva" det.

Det finns prejudikat på att det *inte* krävs när den är under 120cm.
Det finns prejudikat på att det *krävs* när det är över 180cm.

Däremellan är det en gråzon som än så länge inte är ordentligt utredd i domstol.

Så även om jag gärna skulle se att TS och några andra får fram nya domar kring vad som gäller vid 150cm så har jag full förståelse för om TS inte riktigt delar vår glädje över att bli ett sådant fall så skulle jag nog rekommendera TS att först höja marken de marklovsfria 50cm så att det inte blir några problem att bygga ett trädäck som håller sig under 120cm över den nya marken.
Backar på uttrycket ”krav”. Se mitt inlägg #10. När vi är inne på samma spår så är 50 cm inte heller skrivet i sten, det är också en riktlinje många kommuner har, en detaljplan kan säga annorlunda.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.