Hej,
Jag håller på och ska sätta upp lite stommar i tvättstugan för mer förvaring och tänkt byta diskbänk och ho. Har inkommande vatten som går till blandare enligt bild. Jag hade velat ha rören gåendes mer eller mindre rakt upp från inkommande istället då diskhon kommer flyttas något åt vänster. Är detta något jag löser själv med lite vänlig vägledning från forumet?

Mvh
 
  • Rörsystem under diskbänk i tvättstuga, med inkommande vattenrör till blandare. Vit stomme och avloppsrör synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med tanke på att det är en golvbrunn precis bredvid hade jag utan problem gett mig på det. Det handlar nog om att få rätt koppling och kapa kopparröret. Att kapa rören är lätt med rätt verktyg.
Du kommer behöva veta vilka dimensioner det är på rören eller kanske lättare på kopplingarna som sitter där nu.
Nån mer kunnig kommer säkert svara. Förhoppningsvis kan man slippa använda pressverktyg eller något sådant utan använda klämring.👍🤔
 
  • Gilla
Nickvald
  • Laddar…
Känns som att det inte behöver vara så märkvärdigt, kapa, bocka och på med anslutningar. Men jag är inte så kunnig med vad som behövs, vill inte råka missa någon del och att allt blir blött eller att något inte passar.
 
Nickvald Nickvald skrev:
Känns som att det inte behöver vara så märkvärdigt, kapa, bocka och på med anslutningar. Men jag är inte så kunnig med vad som behövs, vill inte råka missa någon del och att allt blir blött eller att något inte passar.
Man kan misslyckas med klämringskopplingar om man gör fel. Bra att kolla youtube innan så du är förberedd!
 
  • Gilla
Nickvald
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Man kan misslyckas med klämringskopplingar om man gör fel. Bra att kolla youtube innan så du är förberedd!
Jag skulle rekommendera installationsanvisningarna från tillverkaren av klämringskopplingen. Köp vatette finns det bra anvisningar på deras hemsida. https://www.vatette.se/
Youtube har en tendens att visa klipp från hela världen med massor med olika tillverkare av kopplingar, många som inte ens säljs i sverige eller inte är godkända enligt branschstandard i sverige.

@Nickvald Klart du löser detta själv!
 
  • Gilla
Nickvald
  • Laddar…
Tack! Jag ska kika på det.

Är det bara klämringskoppling jag behöver för detta då? Så hur skulle du säga att utförandet skulle se ut? Går det kapa och bocka röret på plats eller behöver jag lossa det först?

Om jag vill passa på att sätta in en kulventil också, något särskilt jag behöver införskaffa utöver själva kulventilerna?
 
Jag tittade lite närmare på hur det ser ut vid ingående. Går det fortsätta vrida runt kopplingen som är på 90 grader så den pekar rakt upp tro? Och i högra var en T-koppling, där kanske man bara kan flytta upp röret i stället? Om det sitter någon klämring där eller vad det är, behöver man byta den då?
 
  • Två rör med mässingskopplingar anslutna till en vägg, ett rakt och ett som har en T-formad koppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppdatering om någon skulle undra. Jag vred båda kopplingarna 90 grader bara, kapade vid hyfsat lämplig längd och satte dit kulventiler. Har hållit tätt i 15 min nu iallafall.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.