Hej, vi har en stor och gammal rosbuske och den har spridits ca 5 meter i trädgården. Jag bestämde tar bort den och jag har huggit ner alla små och stora grener.Jag vill ha hjälp med hur ska jag tar upp den från tomten samt vad ska jag göra med alla rötter som är djupt i marken?. Tack och önskar er en trevlig kväll.
Mvh
 
  • Nedfälld rosbuske i trädgården, inringad i rött. Grenar och löv ligger spridda på marken. Trästaket och vita pelare syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rotskotten tar du upp, planterar om, och antingen skänker till nära och kära eller säljer för 50-lappen i grannskapet medelst ”öppen butik”. 🙂
Så har jag gjort med familjens numera 102-åriga ”Finlands vita ros” de senaste 30 åren. Mycket uppskattat hos dem som får den.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Rotskotten tar du upp, planterar om, och antingen skänker till nära och kära eller säljer för 50-lappen i grannskapet medelst ”öppen butik”. 🙂
Så har jag gjort med familjens numera 102-åriga ”Finlands vita ros” de senaste 30 åren. Mycket uppskattat hos dem som får den.
Hej .ingen granne vill ha rosor. Jag har försökt gräva runt busken och jag vet inte hur djupt måste jag gräva?. Vet inte lösning?. Tack
 
  • En utgrävd rabatt med vissna rosenbuskar och tillhörande växter framför en stenmur och ett svart järnstaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK. Hur såg rosen ut innan? Om det är en vresros, gäller det att gräva bort minsta lilla rotdel, annats hittar den tillbaka igen
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
OK. Hur såg rosen ut innan? Om det är en vresros, gäller det att gräva bort minsta lilla rotdel, annats hittar den tillbaka igen
Hej och tack för svaret. Busken var stor en meter i diameter och mer än en meter i höjden. Den värsta att den har skickat ut många skott till 3-5 meter från busken.
Måste jag gräva upp alla skott eller dem för när den stora försvunnet?.
För den frost?. Tack
 
N Nannito skrev:
Hej och tack för svaret. Busken var stor en meter i diameter och mer än en meter i höjden. Den värsta att den har skickat ut många skott till 3-5 meter från busken.
Måste jag gräva upp alla skott eller dem för när den stora försvunnet?.
För den frost?. Tack
Om det är en rotäkta ros blir varje rotskott en ny buske. Om det dessutom är en vresros blir varje litet rotfragment en ny buske. Det är därför den räknas som invasiv. En förädlad icke rotäkta ros kommer dock att självdö.
Har du en bild på rosen innan du klippte den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.