Hej!
Tänkte dela med mig av ett billigt tips på hur man kan styra poolen utifrån elpriser. Det jag har är: 1. Shelly plug (https://www.shelly.cloud/en/products/shop/1xplug) 2. Tibber. 3. appen Homey (gratis versionen) 4. Jag har även Tibber pulse (tror inte att det behövs dock)

1. Jag har kopplat min Shelly plug till poolpumpen.
2. I appen Homey lägger man till ”enheterna” Tibber samt Shelly plug.
3. I appen Homey skapar man två flow. Flowen finns redan färdiga så man letar bara upp rätt flow. Flowen jag valde är ”när dagens pris är ett av dagens lägsta 15” så ”starta Shelly plug”. Det andra är ”när dagens pris är ett av dagens 9 högsta pris” så ”stäng av Shelly”.
 
  • Gilla
prichard och 2 till
  • Laddar…
Hej!
Tack för info, men behövs inte en Homey bridge (eller liknande) för att koppla shelly plug till Homey?
 
F fredrik_pe skrev:
Hej!
Tack för info, men behövs inte en Homey bridge (eller liknande) för att koppla shelly plug till Homey?
Hej! Nej det behövs inte. Blev själv förvånad att det inte behövdes😀. man måste dock ha Tibber. Tibber och Shelly finns som integrationer till Homeys gratis app.
 
Ok, för jag kommer hit och enligt den behövs bridge…
 
  • Bild på en skärmdump från en app med rubriken "Shelly" som visar olika Shelly-produkter för fönsterskydd och väggkontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är för att det där är Shelly Wave och de pratar Z-Wave som kräver Bridge, klassiska Shelly pratar WiFi och då behövs ingen separat hub.
 
A alfista skrev:
Det är för att det där är Shelly Wave och de pratar Z-Wave som kräver Bridge, klassiska Shelly pratar WiFi och då behövs ingen separat hub.
Ah ok, tack!

Verkar vara det som ligger under övrigt då?
 
  • Menyskärm i en app med olika Shelly Wave-enheter och en kategori märkt "Övrigt" som innehåller alternativet "Any Shelly Cloud Device" och "Shelly Wave i4".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mer än jag kan uttala mig om, använder varken Bridge eller Shelly Cloud, men det verkar ju troligt.
 
  • Gilla
fredrik_pe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.