Hej
Hjälp mig, har jag kopplat rätt.
Tvättmaskin två faser.
Tvättmaskin blå, 2
Tvättmaskin brun, 6

Kabel ifrån vägg, tre faser.
Svart 5,
Blå 1
Svart 7

Neutral gick inte tidigare via donet, utan direkt i kollplingsko.
Hittade ett schema på nätet, se nedan.

Vit? Har för mig att den var fri, dvs ej kopplat.
 
  • Elinstallation med kopplingskablar för tvättmaskin, med en synlig öppning i väggen. Synliga kablar inklusive en gulgrön jordkabel och en vit kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på elektrisk kopplingsdosa, med flera ledningar anslutna. Detaljerade ledningsnummer (1, 3, 5, 7) synliga. Hand håller dosan för support.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en elektrisk kopplingsenhet med flera numrerade anslutningar och anslutna kablar i olika färger, grön, brun och blå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsschema för tvättmaskinsbrytare och sektionsströmställare med illustrationer av 3-polig, 1-polig tvättmaskinsbrytare och 3-polig sektionsströmställare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad visar bilderna? Är det en koppling du gjort på chans och vill verifiera?

Drivs din TM med 230 V eller 400 V? Har TM en nolla? Gammal eller ny TM?

Vill du bryta nollan till TM? Du säger att den tidigare var kopplad förbi strömbrytaren?

Du säger att du har tre faser och eventuellt nolla från centralen? Vet du det? Du räknar upp två svarta, och eventuellt en vit? Är den blå ledaren en fas eller nolla? Denna bit kan vi inte hjälpa dig med. Om du inte vet så får du titta i elcentralen för vad varje ledare har för funktion. Även om man kan lista ut vad som är en fasledare så är det bra om du använder den som används förr, för att inte orsaka en snedbelastning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.