Har ett gammalt äppelträd som ser väldigt risigt ut. Mossa, döda grenar, dålig frukt osv.
Har aldrig beskurit ett fruktträd förut, men jag ser trots det att här behövs nog en varsam men bestämd hand.
Går det ens att räddas tro? Ett gammalt äppelträd med mycket mossa och döda grenar. En del av trädet är skadat, och frukten ser dålig ut. Lummig bakgrund med blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla äppelträdets grenar med mossa, några frukter, en del döda grenar, och en klar blå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett gammalt äppelträd med lav och mossa på stammen, omgiven av blad och några äpplen, en gran i bakgrunden samt en röd byggnad på avstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Risigt äppelträd med mossa och döda grenar bär frukt i en solig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt äppelträd med mossa och döda grenar framför ett rött trähus, med några äpplen kvar på grenarna och en stol i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt äppelträd med mossa och döda grenar framför ett rött hus med vita och blå detaljer, med några äpplen i trädet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en mossig äppelträdstam med stora svampar som växer på den, omgiven av några gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle nog säga att det är dags att börja på nästa träd snart.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Det går säkert att rädda, äppelträd är tuffa!

Jag hade tagit bort uppenbart döda eller sjuka grenar. Sedan försiktigt beskurit det när frukten var skördad. Ta hellre för lite än för mycket, beskärning ska nog helst göras lite i taget över några år.

Tar man för mycket så kan trädet lätt balla ur och skicka upp massvis med långa raka grenar, s.k vattenskott.

Sedan hade jag gödslat med aska runt trädet.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vad
V Vardagsrum skrev:
Det går säkert att rädda, äppelträd är tuffa!

Jag hade tagit bort uppenbart döda eller sjuka grenar. Sedan försiktigt beskurit det när frukten var skördad. Ta hellre för lite än för mycket, beskärning ska nog helst göras lite i taget över några år.

Tar man för mycket så kan trädet lätt balla ur och skicka upp massvis med långa raka grenar, s.k vattenskott.

Sedan hade jag gödslat med aska runt trädet.
Varför aska, Vad bidrar den med?
Mycket eller bara lite?
Har beskurit det nu, svårt att veta vad som ska tas bort men det kan ju inte bli mycket sämre tänker jag.
 
kashieda kashieda skrev:
Jag skulle nog säga att det är dags att börja på nästa träd snart.
Ja det kanske är läget för det.
 
M M fungdal skrev:
Vad

Varför aska, Vad bidrar den med?
Mycket eller bara lite?
Har beskurit det nu, svårt att veta vad som ska tas bort men det kan ju inte bli mycket sämre tänker jag.
Ta dit en som kan och kan ha en plan annars kan du inte förvänta dig att det blir bra. Att bara klippa på måfå gör ingen nytta.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag har en gammal trädgård med 2st gamla äppelträd. Har man inte beskurit träden löpande och skött om dem blir det givetvis inte lika bra.
Jag gjorde som så att jag beskar träden kraftigt. Alla halvdöda grenar, smågrenar, grenar som bara hänger neråt. Sparade större grenar och sådana som växte "uppåt".
2 år senare ser de helt okej ut och klarade sig bra. Producera bra med frukt :)
Att vara försiktig och sprida ut det under lång tid tyckte inte jag var någon mening. Då hade jag sågat ner dem året efter om de gick åt skogen.
 
  • Gilla
M fungdal
  • Laddar…
S snickar skrev:
Jag har en gammal trädgård med 2st gamla äppelträd. Har man inte beskurit träden löpande och skött om dem blir det givetvis inte lika bra.
Jag gjorde som så att jag beskar träden kraftigt. Alla halvdöda grenar, smågrenar, grenar som bara hänger neråt. Sparade större grenar och sådana som växte "uppåt".
2 år senare ser de helt okej ut och klarade sig bra. Producera bra med frukt :)
Att vara försiktig och sprida ut det under lång tid tyckte inte jag var någon mening. Då hade jag sågat ner dem året efter om de gick åt skogen.
Härligt! Precis så resonerade jag.
 
M M fungdal skrev:
Vad

Varför aska, Vad bidrar den med?
Mycket eller bara lite?
Har beskurit det nu, svårt att veta vad som ska tas bort men det kan ju inte bli mycket sämre tänker jag.
Aska har gott om näringsämnen, kalium, fosfor och kalcium t.ex.

Rätt lite skulle jag säga, upp till en liter. För mycket kan grå negativa konsekvenser.

Hur ser trädet ut nu då efter din framfart?
 
Torra döda grenar kan man ta när som helst. Annars klipper man på sommaren (JAS) för att hämma tillväxt, på vintern för att stimulera den. Ett piggt äppelträd bör man max ta bort 1/4 av kronan under sommaren för att undvika vattenskott. Ett gammalt trött träd kan dock må bättre av att beskäras på vintern då det får lite skjuts.

Jag trot detta är värt att försöka rädda. Man ser på snitten att någon okunnig varit framme (torra tappar, stora grenar som slutar tvärt). Finns massa litteratur på ämnet :)
Mam bör klippa sina äppelträd varje år och ha en långsiktig plan, så det är bra att lära sig själv.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Torra döda grenar kan man ta när som helst. Annars klipper man på sommaren (JAS) för att hämma tillväxt, på vintern för att stimulera den. Ett piggt äppelträd bör man max ta bort 1/4 av kronan under sommaren för att undvika vattenskott. Ett gammalt trött träd kan dock må bättre av att beskäras på vintern då det får lite skjuts.

Jag trot detta är värt att försöka rädda. Man ser på snitten att någon okunnig varit framme (torra tappar, stora grenar som slutar tvärt). Finns massa litteratur på ämnet :)
Mam bör klippa sina äppelträd varje år och ha en långsiktig plan, så det är bra att lära sig själv.
Tack för utförligt svar.
Ja det är mycket konstigt kapade grenar som inte gått av helt utan slitits av av grenens vikt. Får grotta ner mig i ämnet beskärning nu när ni är ett par som tror att det är lönt att försöka.
 
V Vardagsrum skrev:
Aska har gott om näringsämnen, kalium, fosfor och kalcium t.ex.

Rätt lite skulle jag säga, upp till en liter. För mycket kan grå negativa konsekvenser.

Hur ser trädet ut nu då efter din framfart?
Ja du, vackert blev det inte. Men jag tog det som såg dåligt ut och lite som växte korsande över andra grenar. Får väl se till våren om det blir brasved eller inte. Otroligt mycket lavar på grenarna. Ett beskuret träd med mycket lavar på grenarna står i en grön trädgård med blå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett fruktträd i en trädgård med synliga lavar på grenarna och några spridda frukter, omgiven av grönska under en molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Beskurna och lavarbeklädda grenar staplade tillsammans, med några gröna blad kvar på dem. Grenarna är troligen förbereder för borttransport eller bränning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.