Bor i en bostadsrätt i Stockholm och har anlitat en firma för att glasa in min balkong (rektangulär, ca 3.2 * 1.6 m) med vikglassystem från golv till tak.

Då hantverkarna hade monterat glassektionerna (skivorna) upptäckte jag att antalet var fel, då respektive kortsida endast har två sektioner. Firman har tidigare uppgett att kortsidorna ska ha tre sektioner (säljaren beskrev det så muntligt innan orderläggning, inglasningen är måttbeställd och jag har måttagarens bedömning skriftligt, och det står i bygglovsansökan).

Från vad jag har kunnat se har alla mina grannar med liknande installationer (något hundratal) tre sektioner på kortsidorna, vilket jag anser är ett starkt argument för att detta är en bättre lösning. Med endast två glassektioner krockar därtill en av sektionerna närmast väggen med en lampa som är fast monterad i fasaden och tillhör bostadsrättsföreningen, vilket medför att sektionen inte kan vikas in helt mot väggen.

Jag påtalade problemet till firman direkt när jag såg det, och vi är nu i en diskussion om hur detta ska lösas. De kontaktar styrelsen i min förening för att se om detta godkänns av dem, samt kommunen för att få en uppdatering av bygglovet. Om både föreningen och kommunen godkänner detta skriftligt har jag sagt till firman att jag kan acceptera avvikelsen, givet att priset justeras eftersom produkten skiljer sig (till det sämre) från vad som utlovats. Firman ville först kontrollera om avvikelsen godkänns innan vi börjar prata om prisjustering.

Då jag inte har någon erfarenhet av ett sådant här ärende söker jag tips från er, till exempel:
  • Vad vore en lämplig prisjustering?
    Ordersumman var ca 220 000 kr, varav ca 65 000 kr för tak och 15 000 kr för lackering/matta/extra garanti, så ca 140 000 kr kan kopplas till den generella installationen och tillval för glasen (UV-blockerande, lågemission).
    Min känsla är att jag borde ha ett ganska bra förhandlingsläge (om vi inte kommer överens om en justering borde jag kunna kräva att de bygger om till tre sektioner?).

  • Jag har meddelat firman att jag anser att vi behöver komma fram till en överenskommelse om hur detta ska lösas innan jag betalar fakturan, håller ni med om att jag har rätt till detta?

  • Missar jag något annat som är uppenbart för er?
Tack på förhand för svar.


Sammanfattning: Fel antal sektioner vid balkonginglasning, hur bör detta lösas?
 
Så fort byggnadslovet för två sektioner finns tappar du nästan all möjlighet att förhandla om storleken på ersättningen utan att gå till högre instans. Så sätt ersättningen först och sedan försök ändra byggnadslovet om du tycker ersättningen kompenserar för felet.
Självklart hänger allt också styrelsen.
 
  • Gilla
Per754 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P Per754 skrev:
Jag har meddelat firman att jag anser att vi behöver komma fram till en överenskommelse om hur detta ska lösas innan jag betalar fakturan, håller ni med om att jag har rätt till detta?
Du har nog inte rätt att innehålla hela fakturan utan bara för det som du anser att de inte har levererat enligt avtal.
P Per754 skrev:
Min känsla är att jag borde ha ett ganska bra förhandlingsläge (om vi inte kommer överens om en justering borde jag kunna kräva att de bygger om till tre sektioner?).
Man har inte rätt att kräva att något görs om när det innebär att kostnaden för det är oskäligt hög jämfört med det negativa som man får stå ut med när det inte görs om. Jag vet inte vad det skulle kosta för företaget att göra om till 3 i stället för 2 men nackdelen med 2 verkar rätt liten (att sektionen inte kan vikas in helt mot väggen).
 
  • Gilla
Per754
  • Laddar…
Hej, tack så mycket för svar och tips.
Vi kom i alla fall överens om att fördröja fakturabetalningen under tiden detta diskuteras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.