Min torktumlare har gått sönder och jag funderar på att ersätta både tvättmaskinen och torktumlaren med en kombinerad. Varför ta upp utrymme med två maskiner om det räcker med en? Jag har förstått att de oftast inte kan torka lika mycket som de kan tvätta och att de utan värmepump har en hög vattenförbrukning. Är det några andra problem? Någon som har en modell att rekommendera?
 
BirgitS
En ytterligare nackdel är väl i så fall att maskinen är upptagen med att torka när man vill köra ytterligare en tvätt.

Vi är nöjda med vår 10 år gamla Electrolux-kombimaskin och den tvättar och torkar minst lika bra som de separata maskiner vi har haft tidigare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tiden den tar och de är skit att reparera
 
BirgitS BirgitS skrev:
En ytterligare nackdel är väl i så fall att maskinen är upptagen med att torka när man vill köra ytterligare en tvätt.

Vi är nöjda med vår 10 år gamla Electrolux-kombimaskin och den tvättar och torkar minst lika bra som de separata maskiner vi har haft tidigare.
Det låter ju positivt. Jag tror att jag kan räkna på ena handens fingrar hur många gånger jag kört tvättmaskin och torktumlare samtidigt.

returen returen skrev:
tiden den tar och de är skit att reparera
Ok. Vad för modell har du använt? Behöver de repareras oftare än de vanliga maskinerna?
 
A Avemo skrev:
Det låter ju positivt. Jag tror att jag kan räkna på ena handens fingrar hur många gånger jag kört tvättmaskin och torktumlare samtidigt.


Ok. Vad för modell har du använt? Behöver de repareras oftare än de vanliga maskinerna?
en kombinerad tvätt tork får fler fel då du inte kan rengöra kondensorn utan tekniker oavsett om du har vatten eller vp som kylning
har d u en med vp kan du heller inte göra något med tvättdelen om det strular iom att den är inklämd i eller på maskinen.
 
returen returen skrev:
en kombinerad tvätt tork får fler fel då du inte kan rengöra kondensorn utan tekniker oavsett om du har vatten eller vp som kylning
har d u en med vp kan du heller inte göra något med tvättdelen om det strular iom att den är inklämd i eller på maskinen.
Min uppfattning är att det inte är så ofta man reparerar hushållsmaskiner idag vilket i och för sig är synd. Men å andra sidan är det inte jätteofta det behövs. Det är alltså enligt din erfarenhet större risk för fel och besvärligare att reparera? Men hur länge brukar de hålla? Jag antar att du jobbar med vitvaror?
 
A Avemo skrev:
Min uppfattning är att det inte är så ofta man reparerar hushållsmaskiner idag vilket i och för sig är synd. Men å andra sidan är det inte jätteofta det behövs. Det är alltså enligt din erfarenhet större risk för fel och besvärligare att reparera? Men hur länge brukar de hålla? Jag antar att du jobbar med vitvaror?
Förvånansvärt mycket som inte håller garantitiden ut
tar man då felgigantens egna märke så repareras de inte utan byts ut (skit från PRC)
Tydliga incitament från tex cylinda och electrolux att inte reparera efter garantitiden
generellt betydligt sämre produkter idag än för 10 - 15 år sedan vilket kan härledas till tillverkande länder
ytterst få modeller tillverkas idag i de tidigare sk västeuropeiska länderna
 
Nackdelen med den vi hade tidigare (en Samsung) var:
-Den kan ju tvätta fler kg än de klarar av att torka så väldigt lätt att man la i för stor tvätt och då blev det aldrig torrt.
- den skickade ut mycket ludd i avloppet/golvbrunnen medan den dedikerade torktumlaren som bara släpper ut "rent vatten"

Men har man begränsat med plats så kan det ju ändå va en bra lösning. Väldigt skönt att kunna köra kombinerade program utan att behöva "lasta om".
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Har också en Samsung och som nämnts så kan den ha problem med att torka, beroende på hur mycket du har tvättat

Sen att en normal tvätt+tork tar 12 timmar är....njae....
 
Jag har haft en Bosch kombinerad tvätt och tork, 8/5kg. 8kg tvätt, 5kg tork.

Hade den mestadels då jag haft hundar med väldigt mycket hundhår m.m. som sällan försvinner i tvätten utan blåses bort under torkningen. Slängde jag i en hel maskin med tvätt, troligen över 5kg inkl. arbetskläder sent på kvällen var de torra på morgonen. Supersmidigt! Kommer jag hem sent och ska tvätta dessa i en vanlig maskin måste jag annars komma ihåg att flytta de till torktumlaren. Jag hade även en separat torktumlare, givetvis snabbare och jag tvättade och flyttade över tvätt för att kunna påbörja en ny maskin när jag stortvättade, men oftast körde jag den kombinerade även för tork.

Filtret, det som finns under lilla luckan längst ner på maskinens framsida behövde rensas ibland, troligen p.g.a. hundhår andra har kanske inte samma problem. Säkert 20 tvättar mellan mina rensningar, detta p.g.a. att den spolar ut hår/ludd i avloppet. P.g.a. platsbrist i ett attefallshus jag bygger kommer jag att ha en kombinerad tvätt och tork med tvättställ ovanför, men oavsett är det ingen större prisskillnad mellan kombinerad och enbart tvättmaskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.