Hej!
Vi gräver ner PEM-slang men lyckas inte komma så djup som vi önskar pga berg. Tänker därför isolera slangen. Jag behöver få det färdigt idag och måste därför försöka få tag på rörisolering idag, vilket inte är helt enkelt. Jag har hittat denna https://www.bauhaus.se/rorisolering-pe-o35mm-20mm-1m men är lite tveksam till att den funkar i mark. Någon som vet eller har koll på någon annanstans jag kan få tag på rörisolering idag. Bor i närheten av Eskilstuna.
 
Köp frigolit och isolera med. Skall ni ha värme på eller räknar ni med värme från jorden.
 
J JSten skrev:
Som jag har förstått det anväder man oftast XPS skivor som man lägger ovanför rören i schaktet. Från [länk]:
[bild]
Ja, det är ett alternativ, men jag har grävt ett väldig smalt schakt så blir lite svårt. Har även tänkt installera en värmekabel och tänker att det då blir bäst med rörisolering.
 
Ja. Du kan även använda den rörisolering du länka till. Det bästa är att försöka isolera så mycket som möjligt så ev en värmekabel inte behövs
 
Cellplastskivor som du bygger en låda av, limma med fogskum.
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
S
Brukar inte rekommendera rörisolering för att den rör sig i tjälen och det kan bli glapp med tiden, utan att lägga skivor en bit ovanför är att föredra.
 
Den länkade isoleringen suger åt sig vatten, inte bra. Ska den användas så måste det lindas 3 varv med tjock byggplast runt. Annars bygga en låda med XPS ( som inte drar så mycket vatten som en vanlig frigolit gör) Värmekabel ska förläggas i slangen för att vara som mest effektiv och styras av en elektronisk termostat. Med givaren på det grundaste stället, givaren kan skarvas upp till 100 meter och förlägges bäst i en 16 mm PEM-slang för att byte kan ske enkelt. Måt av var givaren är, mot fasta punkter och skriv upp.
 
J jonaserik skrev:
Den länkade isoleringen suger åt sig vatten, inte bra. Ska den användas så måste det lindas 3 varv med tjock byggplast runt. Annars bygga en låda med XPS ( som inte drar så mycket vatten som en vanlig frigolit gör) Värmekabel ska förläggas i slangen för att vara som mest effektiv och styras av en elektronisk termostat. Med givaren på det grundaste stället, givaren kan skarvas upp till 100 meter och förlägges bäst i en 16 mm PEM-slang för att byte kan ske enkelt. Måt av var givaren är, mot fasta punkter och skriv upp.
Ja, tänkte också att den suger åt sig vatten. Men det finns väl rörisolering som funkar i mark? Tex denna: https://www.avloppscenter.se/vara-p...yhBUKLvs0gsCGqTj0bAPmSTJ0Wb9igQEaAti-EALw_wcB. Känns enklare än att bygga en låda. Det är drygt 20 meter det handlar om. Men kanske inte blir lika bra?
 
ZVL ZVL skrev:
Ja, tänkte också att den suger åt sig vatten. Men det finns väl rörisolering som funkar i mark? Tex denna: [länk]. Känns enklare än att bygga en låda. Det är drygt 20 meter det handlar om. Men kanske inte blir lika bra?
Jepp, det står, Stor motståndsförmåga mot vatten, men inte hela sanningen. Men står den kanske i vatten så suger all isolering oavsett typ/fabrikat. Du kan använda den ( jag har den till VP-hålen + plast ) men linda då en byggplast runt 3 varv och överlapp på ca 25 cm med riktig tejp. Sen det med V-kabel, invändigt eller utvändigt är min fråga på det.
 
Rickard.
Största fördelen med en låda är att dom tar vara på värmen i backen så dom minimerar behovet av värmekabel. "Vi"(inte jag) grävde upp en låda mitt i den kallaste vintern i mitt vuxna liv och trots att den bara låg 40-50cm under backen var det dyngsurt och plusgrader i lådan, det var såklart en ganska seriös låda men dom är rackarns effektiva om det finns värme i marken att ta vara på.
 
J jonaserik skrev:
Jepp, det står, Stor motståndsförmåga mot vatten, men inte hela sanningen. Men står den kanske i vatten så suger all isolering oavsett typ/fabrikat. Du kan använda den ( jag har den till VP-hålen + plast ) men linda då en byggplast runt 3 varv och överlapp på ca 25 cm med riktig tejp. Sen det med V-kabel, invändigt eller utvändigt är min fråga på det.
Ok. Tack för svar! Tänkte lägga kabeln invändigt. Förstår inte riktigt det med givaren i 16 mm pem. Ska givaren vara separat, dvs inte tillsammans med värmekabeln?
 
ZVL ZVL skrev:
Ok. Tack för svar! Tänkte lägga kabeln invändigt. Förstår inte riktigt det med givaren i 16 mm pem. Ska givaren vara separat, dvs inte tillsammans med värmekabeln?
Att ha en PEM ( kanalisation )som kabeln till givaren ligger i är inte fel, då kan det inte bli en skada på den. Sen ska givaren tejpas fast på översidan av slangen på det grundaste stället. Glöm då inte att mäta ut från fasta föremål var den ligger, efter några år och den säger upp sig, så hittar du inte. Utan du får gräva många meter för att hitta givaren. V-kabeln är ju i vattenslangen och avger värme utåt, då reagerar givaren på det. Ävensom med termostat så blir det en ekonomisk vinning då V-kabeln går till/från efter behov. Nu är det nog ett hus som ni bor i och inte fritids. Då kan slangen frysa och tinas upp på ett par timmar om det är en borrhålspump, bara risk för att kopplingar i metall kan frysa sänder.
 
S
J jonaserik skrev:
Den länkade isoleringen suger åt sig vatten, inte bra.
Jag tror att du, eller någon annan, sade detta till mig också när det begav sig för mig att försöka isolera inkommande vatten, men hur kan "Polyetencellplast med slutna celler" suga upp vatten?

Jag lade ju som sagt rörisoleringen i flexibla dagvattenrör så det kommer nog inte in vatten där, men ändå nyfiken på hur de slutna cellerna suger upp vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.