G Grannens Häck skrev:
Med hänsyn till hur många som säger nej här i tråden förstår du nog att det är svårtsålt om ni ångrar er.
Mm, jo, men det är nog bara de med starka åsikter som svarar...
 
Isakare Isakare skrev:
Tvärt NEJ från mig.
Det har byggts ett nytt stort hus, säkert 6-8 miljoner för bara kåken, här i närheten. Läget är så korkat att jag funderar om de som ska bo där är blinda eller ljusskygga, helglasad långsida med jätte altan där solen försvinner kl10.
Kortsidan mot söder har inga fönster, bara 2 smala ljusinsläpp på övervåningen, åt väster ligger sovrummen och entrén med 5-6 meter till landsvägen.
Det är en höjd mot nordväst så kvällssolen når inte huset alls.
Att inte ha mycket fönster i söder är väl rätt smart och inte helt ovanligt om det är kortsidan på huset som ligger i den riktningen. Det blir ju löjligt varm från solen mitt på dagen och är ju ändå morgon och kvällsljus som är trevligast att få in i huset.
Med det sagt så tycker jag absolut att det finns anledning att fundera på hur solen går. Åk till huset ifråga och kolla hur mycket skugga det faktiskt blir. Är 50% av tomten i skugga mitt på dagen när solen står som högst är det ju inte så kull. Vi är visserligen på slutet av sommar sesongen men det är ju trist om man inser att man bara har sol på altanen några timmar om dagen under 1 månad om året. Har man barn och vill ha en pool (liten som stor) vill man ju ha den i solen även om det går an att sitta i skugga.
Med det sagt är det så att det ligger en badplats med nice strand 100m bort kanske det inte blir så mycket häng på egna tomten i solen dugliga dagar i alla fall så finns ju annat som spelar in.
Sätt ett pris på sol på altanen och sedan tar du med det i beaktning vid budgivningen.
 
  • Gilla
lottani
  • Laddar…
L lottani skrev:
Vi uppskattar ju sol och är helt enkelt rädda att
Vi kommer ångra oss
Du har redan svarat på det själv. Ett hus köper man ; i vart fall jag, med en wow-känsla:" Här vill vi bo!" Gå vidare i ert hus-letande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.