Hej, jag monterade 2st nya duschdörrar Hafa Igloo pro så att de bildar ett duschhörn.
När dörrarna sitter ihop via magnetlisten (stängd/duschläge) så skall båda dörrarna vara i det nedre läget och när man öppnar dem så skall de lyftas till det högre.
Problemet är att den ena dörren fungerar som det är tänkt men den andra är i höjt läge när de är ihop (stängd/duschläge) och sänker sig när man öppnar?!?
Jag provade att vända dörren, men det blev lika och jag hittar ingen justering vad jag kan se.
Går detta att ändra på eller har jag fått en felmonterad dörr hemskickad?
 
Det är något fel med monteringen. Brukar vara så att man måste ändra beroende på höger eller vänster dörr.
 
R RoBo skrev:
Det är något fel med monteringen. Brukar vara så att man måste ändra beroende på höger eller vänster dörr.
OK, vad gör jag åt saken?
 
Kollar monteringsanvisningen.
 
Har gjort det....många gånger!

...sedan så borde ju dörren (oavsett höger /vänstermontage) alltid vara i lägsta läget rakt ut (vilket bägge dörrarna ju är i.
 
Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
OK, vad gör jag åt saken?
Lossa dörren och titta hur gångjärnen, båda två, rör sig vid öppning/stängning.
Är ett eller båda gångjärnen felaktigt, så kontakta säljaren och reklamera.
 
Tillägg:
Det låter lite som om gångjärnen på den ena dörren sitter monterade upp och ner.
Eller hela glaset, så "karmen" behöver vändas.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Det känns som att själva gångjärnet är "vridet" fel vid monteringen, men är osäker på om det ens går att snurra det .

Jag skall kontakta leverantör eller Hafa, tänkte bara kolla här på forumet först om jag missat något..
 
Jag jobbar inte med Hafas grejer men tittar man på INR duschdörrar så har de en ytterst liten skruv längst ner på "gångjärnet" som man knappt ser och den är det som sköter denna funktionen.
Kanske är likadant så kolla efter detta.
 
  • Gilla
Rostig_9000i_-88
  • Laddar…
Uppdatering:
Duschdörr utbytt av leverantör.
De hade ingen bra förklaring, men bytte ut den utan diskussion eller förklaring.
Den nya funkar perfekt och jag är nöjd. :)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Av ren nyfikenhet, hade du skruvat åt insex skruven längst ner???
 
E egge80 skrev:
Av ren nyfikenhet, hade du skruvat åt insex skruven längst ner???
Du tänker på tipset som Paul-Staffanstorp gav..., nja, jag kollade upp det då men det finns ingen längst ned vad jag kunde se, bara en större högst upp som håller fast i dörren i väggfästet.
 
Gammal tråd men hittade denna när jag sökte runt.

Till mina hafa dörrar så satt där en ett plastbleck isatt vid leverans. Detta trillade ut när vi installerade dörrarna så att nedersta läget hamnade 45 grader från stängt läge.

Satte in blecket igen och flyttade dörren till stängt läge och sen så var det rätt igen. Så mina gick att justera.

Detta var inte helt tydligt i instruktionerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.