Hej, jag har en gammal alliancefläkt som jag kan styra fläkten på vinden med, jag ska ta bort fläktkåpan i köket och under tiden så vill jag ju att fläkten på taket ska gå som vanligt och suga från köket tvättstugan och toan.. efter att jag tog bort kåpan och kopplade ur alla kablar så är fläkten på taket död, jag gissar att det har med kondensatorn? Att göra? Kan jag och isåfall hur kopplar jag ihop detta (se bild) så fläkten går igång igen och ventilationen fungerar som vanligt under tiden jag gör lite annat jobb i köket.
 
  • Elektrisk kopplingsplint med flera färgade kablar såsom blå, brun, grön/gul, och grå kopplade till den samt en närliggande kondensator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en kondensator kopplad till lösa kablar med plintkopplingar, mot en vägg av plywood.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fläktkåpan, hur många styrande knappar har den?
Bild?

Har fläktmotorn någon elmatning direkt till sig eller hade fläktkåpan en stickkontakt?

Hur är det kopplat vid fläktmotorn?
Bild?
 
Fläktkåpan har lampknapp och vredet för att öka fläkten,

Fläktkåpan har ingen stickkontakt, allt jag ser som satt till den kommer ut ur väggen och det ser ut som att dom kablarna går direkt till fläkten på taket och där ser man inte speciellt mycket, brevid fläktkåpan har jag en strömbrytare som jag kan stänga av eller starta fläkten på taket, jag har inte rört den.

Mitt mål är alltså att bara få igång fläkten igen så den går sådär på halvfart, luften börjar stå stilla här hemma 🥴
 
  • Närbild av kontrollpanelen på en fläktkåpa med en vridbrytare för att ställa in fläktens hastighet och en fyrkantig knapp för att tända lampan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en isolerad ventilationskanal som ansluter från taket genom ett hål i väggen, med ett strömkabel som hänger nära kanalen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en fyrkantig strömbrytare för fläktkåpa monterad på brun väggen, med symbolerna 1 och 0 för på och av.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skulle behöva antingen öppna fläktkåpan å se hur det är kopplat eller mäta dig fram hur det är kopplat internt.

Om fläkten gick med olika hastigheter så sitter det någon typ av transformator i fläktkåpan.
 
Fläkten hade två lägen, "halvfart" konstant eller så vred man på fläktåpan och då ökade hastigheten till ett fast läge, sen tickade det som en timer i kåpan och tillslut så gick den tillbaka till halvfart igen.
 
Nu har jag tagit ur reglaget från kåpan, det borde väl gå att koppla ihop, jag har ju bilden hur det satt när kåpan var på plats, men jorden som kommer ned från vinden satt fast i själva kåpan, vad gör jag med den?
 
  • Elektriska kablar och komponenter på ett bord, en hand håller i en vit kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu funkar ventilationen igen
 
  • Vit cylinderformad kondensator kopplad med kablar och kopplingsplintar, placerad på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.