Vi bygger ett nytt småhus, samtidigt tänker vi att man kanske ska gjuta altanen runt hela huset (i olika bredder) i betong. Huset kommer stå på betongplatta.

Frågor:
Någon som nyligen gjort detta med hjälp av entreprenör som kan ge ett ca-pris.

Om vi gjuter samtidigt som husgrunden måste man ändra bygglovet? Eller ansöka om nytt? Som jag fattat det är altanen bygglovsbefriad?

Stort tack för hjälp!
 
Är tanken klinker på plattan istället för trall?
 
Claes Sörmland
J Johan Wendborg skrev:
Om vi gjuter samtidigt som husgrunden måste man ändra bygglovet? Eller ansöka om nytt? Som jag fattat det är altanen bygglovsbefriad?
Om altanplattan ligger vid sidan om huset (inte är en byggnadsdel av huset) och följer höjderna för marken i bygglovet så ska den inte kräva bygglov. Kolla detaljplanen bara så att det inte finns utökat marklovskrav i detaljplanebestämmelserna för att göra markytor ogenomsläppliga för vatten.
 
  • Gilla
Johan Wendborg
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är tanken klinker på plattan istället för trall?
Nej bara betong som yta.
 
J Johan Wendborg skrev:
Vi bygger ett nytt småhus, samtidigt tänker vi att man kanske ska gjuta altanen runt hela huset (i olika bredder) i betong. Huset kommer stå på betongplatta.

Frågor:
Någon som nyligen gjort detta med hjälp av entreprenör som kan ge ett ca-pris.

Om vi gjuter samtidigt som husgrunden måste man ändra bygglovet? Eller ansöka om nytt? Som jag fattat det är altanen bygglovsbefriad?

Stort tack för hjälp!
Hej Johan! Hur har det gått, gjöt ni altan? Och i så fall vad fick ni för pris per kvm?
Vi går nämligen i samma tankar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.