Premiärinlägget här på byggahus efter många års läsande :) Hoppas jag skriver ett förståligt inlägg.

Vi har en tegelvägg mitt i huset som innehåller två öppenspisar. Den ena en väldigt liten mot matrummet och på andra sidan (från matrummet) en större mot vardagsrummet. De sitter inte på samma plats i tegelväggen utan är placerade en bit ifrån varandra och de har egna spjäll men går upp i samma murstock.

Stora hålet har måtten B 87cm, djup 40cm (+19cm kåpa) och höjd 67 cm.

Lilla hålet har måtten B 52 cm, höjd 39,5 cm, djup 42 cm.

Vi vill gärna få lite mer värme från dessa och tänkte sätta in insatser som matchar stilen på huset. Vi tänker att det inte ska sticka ut utanför väggen utan att det bara blir ett så stort glas som möjligt som ligger i liv med teglet.

Tegelväggen är 66 cm tjock.


Utmaningarna som vi ser det är 2.

1. Den mindre öppningen mot matrummet är väldigt liten och då blir det svårt att få in en insats som inte är platsbyggd (och även om man platsbygger blir det väldigt liten glasyta att njuta av elden genom).


2. Båda öppningarna är grunda. 42 cm i öppenspisen mot matrummet och 40 cm i vardagsrummet (tillkommer gör 19 cm putsad kåpa)

FRÅGORNA till alla experter på forumet......

1. Vilka möjligheter finns det att förstora hål i tegelväggar generellt och mer specifikt hos oss (från det man kan se på bilderna) på bredden, höjden och djupet?

Vill skulle vilja sätta in en Contura i5 i lilla hålet. Den behöver ett hål på 48 cm högt, 55 cm bred, och 45 cm djup.


2. Finns det några stora insatser som skulle passa i det stora hålet. Har letat som tusan och hittar ingen klockren lösning. Om man skulle ta hjälp av spiskåpans extra djup så har man ett djup på 59 cm.


IMG_6777.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_6778.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


FullSizeRender.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
I stora spisen hade jag nog letat upp en liten, kanske begagnad, kamin och ställt in i hålet. Bygger mer på höjden än en insats gör
 
Vi är nog ganska säkra på att vi inte vill ha någonting på ben i hålen ut att det ska kännas mer platsbyggt. Förstår din tanke och det har vi klurat på....

edit: Ska börja leta beggat iallafall! Vi hittade en superfin begagnad kamin till sommarstugan till riktigt bra pris tidigare.
 
Redigerat:
HEJ

Jag hade en liknande öppenspis som den lilla utan kåpa, dock bredare och något högre, men klädd med tegel.

Vardagsrum3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_2440.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi (murarna från lokala eldabutiken) installerade en Scanspis DSA 75
http://scanspis.se/#/scanspis-dsa-serien

Scanspis har några fler modeller som kanske kan passa i er öppning efter viss tillpassning (huggmejsel och borr!)

Då tog dom bort tegelstenarna runt om, borrade och hackade bort, putslagade samt installerade kaminen. Allt på en dag. Dock så var vår öppnaspis något djupare så det var inget problem med det.

Så här ser det ut nu:
DSC_0680.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som en mordern platt tv! ger bra strålningsvärme rakt framför rutan, men är lite svåreldad. Det är lätt att det ryker in om man öppnar och det veden inte är helt genombränd. Man kan inte öppna oc lägga i mer under tiden det flammar, då vänder lågor och rök inåt i rummet pga att öppningen är så stor. och så sotar den lätt igen på glaset om man drar ner spjället lite, måste eldas hårt så håller sig glaset rent.

Men trots några invändningar så älskar vi vår kamininsats, ångrar inte en sekund att vi installerade den då det eldas varje kväll på vintern!
 
  • Gilla
tegelsnickarn
  • Laddar…
I den lilla spisen kan det sitta ett lager eldfast tegel, om det gör så kan det knackas bort om du har en insats.
I fritidshuset gjorde vi så och fick plats med en liten Keddyinsats. Vill ni få någon värmeeffekt från den måste ni se till att kunna cirkulera luften runt insatsen och ut i rummet.
 
  • Gilla
tegelsnickarn
  • Laddar…
Tack för mycket intressant svar! Extra bra när det var väldigt likt vårt hål! Jag har missat att något hänt i tråden då jag trodde mig ha mailnotifiering.

Vi har också tittat på en DSA75 till det större hålet. Fin men synd att det är klurigt att elda med den. Vi har haft en handöl i fritidshuset och den har varit superbra att elda och bara sotat på glaset vid väldigt snålställt spjäll.....


Jag har nu börjat knacka ur det eldfasta teglet och det har gått bra. På samma sätt som ni förstorade genom att plocka bort de tegelstenar som ramar in hålet vill vi också göra. Då kommer vi få plats med en contura i6 med gjutjärnsfront som lirar bra med husets stil. Helt rak lucka.

Det jag undrar är hur hantverkarna kunde ta bort den övre delen av tegelstenarna? Där har jag två horisontella armeringsjärn som jag misstänker bär av krafterna uppifrån så det inte ska rasa ner. Kan man kapa dessa och sätta in denna förstärkning högre upp. Frågan är om man tillfälligt kan vara utan denna förstärkning när man knackar bort övre ramen och sedan sätta in ny armering en rad upp. Eller måste man under arbetets gång bära av på något annat sätt. I så fall hur gör man det?
 
IMG_7153.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_7154.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på utmaningen att det är armering som bär av i toppen av hålet. Hur förstorar man uppåt utan att det rasar medan man flyttar förstärkningen?!
 
Redigerat:
T tegelsnickarn skrev:
[bild]

[bild]

Bild på utmaningen att det är armering som bär av i toppen av hålet. Hur förstorar man uppåt utan att det rasar medan man flyttar förstärkningen?!
Dammar av denna tråd som har några år på nacken!

Jag står inför samma problem som ditt sista inlägg i tråden, att riva övre raden tegel men att det sitter armeringsjärn som verkar bära upp det hela.

Löste du det på något sätt? 😊
 
Kommer fasen inte ihåg men det gick att lösa. Ska kolla när jag är tillbaka om minnet kommer tillbaka….
 
  • Gilla
Eriksson15
  • Laddar…
E Eriksson15 skrev:
Dammar av denna tråd som har några år på nacken!

Jag står inför samma problem som ditt sista inlägg i tråden, att riva övre raden tegel men att det sitter armeringsjärn som verkar bära upp det hela.

Löste du det på något sätt? 😊
hej! Långsamt svar. Nu är jag hemma igen. När jag nu funderat lite så tog hantverkaren bort armering utan avlastning. Sedan satt han någon annan varianten en stenrad upp. Hoppas det hjälpte! Lycka till!
 
  • Gilla
Eriksson15
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.