Vi har hittat ett hus vi gillar, ett klassiskt 70-talshus Det är ett 1,5 plans hus så ganska högt.

Det enda vi är tveksamma till är att hela baksidan vetter mot nord-öst och det finns ingen möjlighet till altan på framsidan då huset ligger längst med vägen.

Vi uppskattar ju sol och är helt enkelt rädda att
Vi kommer ångra oss.
Ni som har tomt mot öst, hur upplever ni det?
 
S
L lottani skrev:
Vi uppskattar ju sol och är helt enkelt rädda att
Vi kommer ångra oss.
Gör det inte. Det enda du inte kan ändra på är huset läge. Fortsätt leta
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 4 till
  • Laddar…
S
Men för att svara på din fråga så löser ju många fastigheter som har detta dåliga läge att anlägga uteplatser och diverse saker längst bort på tomten.
 
Öster är nog inte så kul.
 
Kolla om kommunen har någon solkarta så ser ni mer exakt hur solen påverkar huset och tomten.
Kvällssol är för de flestas arbetstider ganska så trevligt och speciellt med ett uterum.
 
När vi kollade på hus för mer än 10 år sen fanns en app som man kunde se solens läge med AR (augmented reality) genom att svepa mobilen över omgivningen. Dvs se om solen skyms av träd och tak. Det borde finnas mycket bättre appar nu pga utvecklingen.
 
Hur stor tomt är det?

500 kvm defintivt Nej, 1500 kvm borde kan kunna hitta roliga lösningar som att bygga Attefall+ utekök på östra delen av tomten
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
När vi kollade på hus för mer än 10 år sen fanns en app som man kunde se solens läge med AR (augmented reality) genom att svepa mobilen över omgivningen. Dvs se om solen skyms av träd och tak. Det borde finnas mycket bättre appar nu pga utvecklingen.
Appen sun seeker.
 
A ajn82 skrev:
Hur stor tomt är det?

500 kvm defintivt Nej, 1500 kvm borde kan kunna hitta roliga lösningar som att bygga Attefall+ utekök på östra delen av tomten
Den är ca 880kvm
 
Nej, jag skulle tveka. Det bästa med mitt hus är att hela långsidan (med trädäck längs med) ligger mot söder. Östergaveln har visserligen sjöutsikt men där är vi aldrig ...
 
Tvärt NEJ från mig.
Det har byggts ett nytt stort hus, säkert 6-8 miljoner för bara kåken, här i närheten. Läget är så korkat att jag funderar om de som ska bo där är blinda eller ljusskygga, helglasad långsida med jätte altan där solen försvinner kl10.
Kortsidan mot söder har inga fönster, bara 2 smala ljusinsläpp på övervåningen, åt väster ligger sovrummen och entrén med 5-6 meter till landsvägen.
Det är en höjd mot nordväst så kvällssolen når inte huset alls.
 
L lottani skrev:
Ni som har tomt mot öst, hur upplever ni det?
Vi har vår baksida mot nordost och dessutom en mindre tomt än ert potentiella hus. Så här ser det ut för oss. Visst, hade det varit fint med kvällssol på terassen men vi får ändå gott med sol tycker jag.
 
  • Flygbild av baksidan på ett hus mot nordost med markeringar för utrymmen: uterum, morgonsol till 16:00, kvällssol och en rabatt med sol nästan hela dagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lottani
  • Laddar…
Vi har framsidan av huset mot öster och jag tycker att det är trevligt med sol på morgonen när den tittar in.
På sommaren står solen så högt att vi har sol fram till ungefär 20 en bit från huset, men närmast huset skuggar det runt 18 på sommaren.
Å andra sidan har solen varit så varm de senaste åren så skuggan är att föredra...
 
  • Gilla
lottani
  • Laddar…
G
Med hänsyn till hur många som säger nej här i tråden förstår du nog att det är svårtsålt om ni ångrar er.
 
Om ni är desperata att lämna ghettot och att barnen skall gå i en bra skola och priset är enormt bra så är det väl ok.

I andra fall hade jag avstått och letat vidare. Jag har bott i hus mot nordost och det var rena paradiset jämfört med det jag flyttade från, men visst blir det mindre ljus inomhus.

Bättre då att köpa ett äldre och mindre hus med bra tomt. Om ni inte har panik är det bättre att avvakta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.