Hej.

har 2 duschväggar hemma i ena badrummet och fästena har gått sönder. E de någon som vet vart jag kan köpa nya sådana? Bifogar bild. Mvh Kristoffer
 
  • Hand håller ett trasigt fäste för duschvägg mot suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en trasig vit plastfäste framför oskarp bakgrund av en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två trasiga fästen för duschväggar på ett trägolv
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Secccen skrev:
Hej.

har 2 duschväggar hemma i ena badrummet och fästena har gått sönder. E de någon som vet vart jag kan köpa nya sådana? Bifogar bild. Mvh Kristoffer
Hej!
Inser att jag har likadana gångjärn som också gått sönder. Kom du fram till märke och fick du tag på reservdelar?
/Örjan
 
O Orjan75 skrev:
Hej!
Inser att jag har likadana gångjärn som också gått sönder. Kom du fram till märke och fick du tag på reservdelar?
/Örjan
Hej
Fick ni tag på reservdelar till duchdörren gångjärnen
 
Redigerat:
Johnny Davidsson Johnny Davidsson skrev:
Hej
Fick ni tag på reservdelar till duchdörren gångjärnen
Jag är för mig att de inte fanns längre på de ställen jag kollade, så det slutade med att jag ”lagade” plastfästet med en 2 el 3mm rostfri plåt som jag sågade ut och skruvade fast ovanpå plastfästet. Själva gångjärnsknoppen, som var det som lossnat på mitt plastfäste, skruvade jag fast med den svarta skruven underifrån. Provade först limma men det höll inte.
 
  • Lagat plastfäste med en rostfri plåt och skruvar för att fästa en gångjärnsknopp, visas uppifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O Orjan75 skrev:
Jag är för mig att de inte fanns längre på de ställen jag kollade, så det slutade med att jag ”lagade” plastfästet med en 2 el 3mm rostfri plåt som jag sågade ut och skruvade fast ovanpå plastfästet. Själva gångjärnsknoppen, som var det som lossnat på mitt plastfäste, skruvade jag fast med den svarta skruven underifrån. Provade först limma men det höll inte.
Hej, bra idé du har, får göra likadant, tack för hjälpen
 
O Orjan75 skrev:
Jag är för mig att de inte fanns längre på de ställen jag kollade, så det slutade med att jag ”lagade” plastfästet med en 2 el 3mm rostfri plåt som jag sågade ut och skruvade fast ovanpå plastfästet. Själva gångjärnsknoppen, som var det som lossnat på mitt plastfäste, skruvade jag fast med den svarta skruven underifrån. Provade först limma men det höll inte.
Antar att det är samma duschvägg som jag har .. "Korall" eller "Marin" från Skånska Byggvaror. På följesedeln/beställningen står det med "Beslagspkt (772614)" som del av produkten (dom hade olika glasväggar som använde samma tillbehörspaket)
Mailade stället och frågade och fick såklart samma svar som du några år tidigare:
==
Har dessvärre ingenting kvar i reservdelar till dessa duschväggarna.
Är dörrarna ok i sig så rekommenderar jag er att kolla på Bauhaus eller Hornbach, de har många universaldelar som eventuellt passar. Pratat med kunder som hittat där till sina.
==
Så det finns uppenbarligen några som hittat passande delar på de där ställena, och nån kundtjänstarbetare som pratat med såna existerande kunder men inte tagit reda på mer. Dålig konstruktion av den där plastbiten med knoppen, borde vart gjord som du gjorde (och det första jag kom på som möjlig lösning när delarna inte finns).
Med den reparation som du gjort kan ju plåtbiten fortfarande böja sig uppåt och dra med knoppen genom plastet, så det är väl det som kan hända. Sen är det inte myket kraft som knuffar den där längre uppåt, så det kanske fungerar tills glasdörrarna går sönder..

Den ena för mig har tecken på att börja gå sönder, och på den andra har knoppen lossnat.. Skadad infästning med två skruvar och en trasig plastdel på en duschvägg från Skånska Byggvaror, specifikt beslaget 772614 enligt diskussionstråden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en grå duschväggsbeslag med tre skruvar, en rundad kant och en ögla i ena änden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag frågade också dom om det finns CAD-ritningar på prylen eller färdiga .stl-filer att skriva ut på 3D-skrivare, men det är ju uppenbarligen inte dom dom uppfunnit beslagen, utan nån inte-svensk i det där landet där allt tillverkas. Sätter man sig som ovan CAD-ritare och ritar en sån där kan det ta många timmar, säkert också för en som kan sitt program..
 
P peo skrev:
Antar att det är samma duschvägg som jag har .. "Korall" eller "Marin" från Skånska Byggvaror. På följesedeln/beställningen står det med "Beslagspkt (772614)" som del av produkten (dom hade olika glasväggar som använde samma tillbehörspaket)
Mailade stället och frågade och fick såklart samma svar som du några år tidigare:
==
Har dessvärre ingenting kvar i reservdelar till dessa duschväggarna.
Är dörrarna ok i sig så rekommenderar jag er att kolla på Bauhaus eller Hornbach, de har många universaldelar som eventuellt passar. Pratat med kunder som hittat där till sina.
==
Så det finns uppenbarligen några som hittat passande delar på de där ställena, och nån kundtjänstarbetare som pratat med såna existerande kunder men inte tagit reda på mer. Dålig konstruktion av den där plastbiten med knoppen, borde vart gjord som du gjorde (och det första jag kom på som möjlig lösning när delarna inte finns).
Med den reparation som du gjort kan ju plåtbiten fortfarande böja sig uppåt och dra med knoppen genom plastet, så det är väl det som kan hända. Sen är det inte myket kraft som knuffar den där längre uppåt, så det kanske fungerar tills glasdörrarna går sönder..

Den ena för mig har tecken på att börja gå sönder, och på den andra har knoppen lossnat..[bild]
[bild]
Jag frågade också dom om det finns CAD-ritningar på prylen eller färdiga .stl-filer att skriva ut på 3D-skrivare, men det är ju uppenbarligen inte dom dom uppfunnit beslagen, utan nån inte-svensk i det där landet där allt tillverkas. Sätter man sig som ovan CAD-ritare och ritar en sån där kan det ta många timmar, säkert också för en som kan sitt program..
Inte för att nån läser det här eller behöver prylen mer, och en plåtbit hade såklart vart den enkla lösningen.. Gav mig på att rita delen... Fick tydligen inte dela den som .stl (och den är ändå inte färdig), men lägger upp en kortfilm istället..
Jag har gjort den 2 mm tjock på det tunna stället där den går sönder, och förlängt tappen som går in i aluminiumprofilen lite så att den aldrig ska riskera att hoppa ur läget (annat än när den går av igen), saknar fasningen av skruvhålen och de där upphöjningarna på kanterna, men det blir en annan dag.
 
För nästa som med bildsök på den trasiga delen hamnar här...
Gjorde klar prylen i CAD och gjorde provutskrift. Upptäckte precis då den var klar att jag missat aligna en stödlinje med en måttsatt punkt, så den höjda kanten på den smalare delen blev en bra bit för kort.
Nu är iallafall ritningen helt korrekt. Ev går det öka lite till på diametern på tappen som ska ner i aluminiumkanten på dörren.
 
  • CAD-ritning med måttsatta linjer och cirklar som visar en teknisk design av en komponent för ett byggprojekt, inklusive dimensioner och detaljer för anpassning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två vita 3D-utskrivna delar placerade på en svart yta, en med en rund tapp och en med ett cirkulärt hål, delvis trasig vid halsen på tappen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CAD-ritning med mått på en mekanisk del som visar måtten och linjerna för en komponent med avrundade hörn och en rektangulär och cirkulär sektion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.