Hej
Jag har en ”vanlig” dubbelströmbrytare och försöker byta ut till en plejd dimmer 02 men jag begriper mig inte på sladdarna.
Jag har två bruna som går in i befintlig strömbrytare. Men jag har bara en ingång i plejd 02. Behöver jag en klämma för det så att det bara blir en Ledare som kopplas in på plejd?
 
  • Bild som visar en närbild av en dubbelströmbrytare med tre sladdrar, två bruna och en grå, installerade i en vägg med gipsrester runt om.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dubbelströmbrytare med synliga elektriska anslutningar och ledningar, monterad på vägg med silverfärgad metallplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plejd DIM-02 dimmer med skruvanslutningar och kopplingsschema, visas i förpackning med textinstruktioner överst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, du behöver en extern kopplingsplint, förslagsvis en fempolig.

Rita upp hur du tänkt koppla så kan vi säga om det är rätt eller fel.
 
Du behöver förstå vad det är du gör och varför. Kopplingsschemat på Plejd-pucken är väldigt tydligt. Där är även redovisat en koppling/förbindningspunkt.
 
  • Kopplingsschema på Plejd-puck som visar anslutningspunkter och tydlig markering av en kopplings-/förbindningspunkt inringad i gult.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, du behöver en extern kopplingsplint, förslagsvis en fempolig.

Rita upp hur du tänkt koppla så kan vi säga om det är rätt eller fel.
Tack för svar :)
Jag har ritat såsom jag har tänkt.
 
  • Handritad skiss av elinstallation för en ny kronbrytarinstallation med en blå Plejd-dimmer ovanpå, jämfört med den befintliga installationen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Johan456 skrev:
Du behöver förstå vad det är du gör och varför. Kopplingsschemat på Plejd-pucken är väldigt tydligt. Där är även redovisat en koppling/förbindningspunkt.
Tack Johan!
Det jag blev osäker på var de två bruna sladdarna i den befintliga strömbrytare när det bara finns en L-ingång på plejd.
Jag har ritat nu hur jag tänker att det ska vara.
Tacksam
 
Nej det kommer inte fungera. Med en Plejd-dimmer och andra dimmerpuckar så tänds/släcks och ljusregleras belysningen med återfjädrande tryckknappar. Har du sådana fjädrar till dina brytare?

Trådarna som ligger på pilar ska till lampsymbolerna, det är tändtrådar. Sen behöver du lägga korta trådar från strömbrytarnas pilar till dimmerns 1 och 2
 
J Johan456 skrev:
Nej det kommer inte fungera. Med en Plejd-dimmer och andra dimmerpuckar så tänds/släcks och ljusregleras belysningen med återfjädrande tryckknappar. Har du sådana fjädrar till dina brytare?
Jag har plejdsystem i hela huset. Men ja, jag ska sätta fjäder på knapparna men annars har jag tänkt dimra med appen.
 
D davidmaxis skrev:
Tack för svar :)
Jag har ritat såsom jag har tänkt.
Fungerar inte.

Tänk på vart de olika trådarna går och vad som är ritat i installationsanvisningen.

Vad är fas, vad är tändtråd, vad är styrsignal?
 
D davidmaxis skrev:
Jag har plejdsystem i hela huset. Men ja, jag ska sätta fjäder på knapparna men annars har jag tänkt dimra med appen.
Du har fortfarande ritat fel.
 
J Johan456 skrev:
Du har fortfarande ritat fel.
Tack för er återkoppling!
Jag var helt ute och cyklade!

Fick hjälp av en kunnig bekant och ritade om
 
  • Handritad ritning med elektriskt kopplingsschema, som illustrerar anslutningar mellan en strömbrytare, Plejd-enhet och Wago-klämma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis så!
 
J Johan456 skrev:
Precis så!
Tack!!! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.