Jag ska sätta upp ett väggfäste för att hänga tvn på.
Huset är från -70 och innerväggar av någon skiva, jag skulle säga att det är någon form av MDF. 14-15 mm tjock.
Man vill(bör) gärna hänga fästet i reglarna MEN jag vill ha tvn på ett ställe som hamnar precis mellan reglarna (fästet är typ 35cm).

Har ni något tips på vad bästa infästningen är för tv-fästet? Någon form av skivankare? Vad hade ni hittat på?
 
Hur stor tv eller rättare sagt vad väger den?
Är det enbart den MDF liknande skivan eller det gips utanpå?
Mollyplugg M6 har en bärighet på ca 35-40 kg.
 
  • Gilla
Robbobert
  • Laddar…
Det är en 55” så jag tror inte det är mer än 20kg för tvn och nått kg på fästet.
Det är endast den skivan, inge gips.

Har använt molly på gips till mindre saker men aldrig till något så tungt. Men då borde ju en M6 molly funka till tvfästet. Det kommer bli 4 skruv till fästet… borde väl absolut räcka eller är det för mkt till och med?
 
K
Jag hade köpt en Mdf skiva som jag hade skruvat mellan två reglar, sedan satt tv fäste på den, då behöver ju inte fästet sitta i någon regel. Så länge tvn döljer Mdf skivan så blir det ju bra. Så har jag gjort för vår 85” tv.

Edit: tror inte du har Mdf i väggarna, det är dyrt.
 
K Kirre2021 skrev:
Jag hade köpt en Mdf skiva som jag hade skruvat mellan två reglar, sedan satt tv fäste på den, då behöver ju inte fästet sitta i någon regel. Så länge tvn döljer Mdf skivan så blir det ju bra. Så har jag gjort för vår 85” tv.

Edit: tror inte du har Mdf i väggarna, det är dyrt.
Ah, justja! Ingen dum idé med en bit skiva ! Det tar jag med mig.

Njae kanske inte är MDF. Vad kan det vara för material? Modulhus byggt på 70-talet…
 
K
R Robbobert skrev:
Ah, justja! Ingen dum idé med en bit skiva ! Det tar jag med mig.

Njae kanske inte är MDF. Vad kan det vara för material? Modulhus byggt på 70-talet…
Oj, kan ju vara vad som helst 🫣, var väll en salig blandning på 70-talet. Kanske någon tunn board eller liknande.

Jag köpte färdig MDF-hyllplan (ej målad) som var ca 125cm lång och 40cm djup på Bauhaus. Dvs, de flesta byggvaruhus säljer Mdf som hyllplan, då slipper du köpa fullstor skiva och såga till den.
 
  • Gilla
Robbobert
  • Laddar…
Har hus från 72 och mina väggar är i 10mm hdf/masonit. Det är stenhårt och håller bra. Så visst finns det.
 
  • Gilla
esefrsv och 1 till
  • Laddar…
R Robbobert skrev:
Ah, justja! Ingen dum idé med en bit skiva ! Det tar jag med mig.

Njae kanske inte är MDF. Vad kan det vara för material? Modulhus byggt på 70-talet…
Borde väl inte vara tretex, som är mycket porösare än tex MDF.
 
  • Gilla
Robbobert
  • Laddar…
Så ser skivan ut…på ena bilden syns hur porös den är inuti. Det är nån pressad historia med en glatt yta (12-13mm). Jag har skruvat upp nån stringhylla och småsaker och då bara kört med skrivskruv, det drar bra och känns stabilt. Jag tänker att så länge skivan är intakt (vilket den är där tvn ska sitta) så borde ett par mollys göra susen och hålla uppe 20-25kg. Själva väggfästet är ca 35 cm bredd och det kommer skruvat horisontellt vilket borde fördela vikten på ett bra sätt.
 
  • Närbild på en porös skiva, med måttband som visar tjockleken på ca 12-13 mm bredvid en trälist och en målad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av kanten på en träskiva med en måttstock som visar dess tjocklek på cirka 12-13 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.