Hej
Jag håller på måla om fasaden. Idag när jag skulle skrapa brädorna märkte jag att neder delen av brädorna är trasiga och det finns sprickor. Jag lyfte upp några brädor och det visade att även isoleringen är blöta men inte så mycket.( max i 2 cm i höjd). Ni ser kvalitén på brädorna enligt filmen.
Måste jag byta isoleringen? Torkas av sig själv? Är det inte risk för mögel?

Måste brädorna bytas ut eller räcker det med målning.
Täcker försäkringsbolag sådana skador?
Tacksam för stöd i mina funderingar.
Mvh Bokani
 
  • Trasiga fasadbrädor som exponerar fuktig isolering bakom dem, viss mögelväxt på isoleringen är synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på skadade husbrädor som är trasiga och spruckna, med synlig isolering som verkar fuktig bakom brädorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på trasiga träbrädor på en fasad med fuktig isolering bakom, visar slitage och sprickor som skaparen undrar om de ska bytas ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som det saknas mellanrum mellan brädorna och plåten undertill. Kapillärkraften gör att vatten sugs upp och sprider sig.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Luc Reiner Luc Reiner skrev:
Det ser ut som det saknas mellanrum mellan brädorna och plåten undertill. Kapillärkraften gör att vatten sugs upp och sprider sig.
Tackar, betyder det att fukten sprider sig och det blir värre? Mvh
 
Det blir nog inte blötare men det förklarar varför det blev blött. Kapa bort 1 eller 2 cm nederst av brädpanelen så kommer det nog torka ur, sen måla ändträet ordentligt.
 
  • Gilla
Bokani och 1 till
  • Laddar…
Luc Reiner Luc Reiner skrev:
Det blir nog inte blötare men det förklarar varför det blev blött. Kapa bort 1 eller 2 cm nederst av brädpanelen så kommer det nog torka ur, sen måla ändträet ordentligt.
Tack så mycket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.