I mina frånluftdon av modellen Lindab Airy sitter det ett slags filter. Finns inget sådant på mina tilluft.

1. Är det att rekommendera att behålla det? Tänker att det ju ändå sitter filter i aggregatet?

2. Om jag tar bort det på samtliga frånluftsdon, kan det då påverka luftflödet så pass mycket att jag borde be ventfirman justera om det?

3. Luftflödet - justeras det med det synliga locket och hur vet jag i så fall hur det stod när jag tar bort och byter filter? Eller justeras det alltid med spjällen på vinden?

Frånluftsdon av modellen Lindab Airy med filter i ett hörn av ett rum, monterat i taket med vitt trätak och kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De filter du har i luftdon tvättas i ljummet vatten men nån droppe diskmedel. Förhindrar smutsiga kanaler.
 
H Håbbe01 skrev:
De filter du har i luftdon tvättas i ljummet vatten men nån droppe diskmedel. Förhindrar smutsiga kanaler.
Känns ju som en bra grej spontant men i duschen så blir de dyngblöta och börjar nästan gurgla efter ett tag. Även ju också ett extra moment att behöva tvätta dessa då och då.

Behövs de verkligen, hur stort problem är egentligen smutsiga frånluftskanaler?
 
Jag tog bort filtren från frånluftsdonen och kalibrerade om systemet igen. De var helt igensatta efter bara tre månader så det känns som det hade blivit ett väldans jobb att ha dem kvar där.
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.