Hej,
Håller på och river lite i huset för att rikta bjälklag, bygga installationsskikt och förnya värmerör.

Ska kantbalk i mellanbjälklag ansluta till yttervägg som finns vinkelrätt i förhållande till kantbalken?

I mitt fall är kantbjälken inte ansluten till längsgående vägg. Antingen är det helt rätt för att man inte vill föra över laster till den ytterväggen. Eller så är det fel för att en anslutning skulle bidra till lateral stabilitet i mellanbjälklaget.
Vilket gäller?

Har försökt kolla på träguidens ritningar utan att komma fram till vilket som är rätt.
Byggarbeten i ett rum med uppreglade bjälkar, isolering och en synlig kantbalk som inte ansluter till ytterväggen. Fönster med grön utsikt över trädgårdar utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den verkar ligga ovanför golvet och verkar vara rätt klen, tror därför att den inte har något med golvet att göra. En gissning kan vara att det är en kortling för att skruva väggbeklädnaden i.
 
A a_w skrev:
Den verkar ligga ovanför golvet och verkar vara rätt klen, tror därför att den inte har något med golvet att göra. En gissning kan vara att det är en kortling för att skruva väggbeklädnaden i.
Det är en kortling, absolut.
Otydligt av mig; jag menar om man ska skruva kantbjälken mot gavelns stående reglar som har CC 60?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.