Vi har varit med om en liknande fastighetsreglering.
Vi gav bort en del av en väg (ca 20 kvm) som vi inte ville äga mot att vi fick en bit ängsmark (ca 700kvm).
Fastighetsregleringen som gjordes kostade ca 50.000:-, vilket parterna delade lika på.
Vår fastighet berörs nu av 2 olika detaljplaner. Den ena den gamla detaljplanen som gällt hela tiden samt den nya delen som är park i detaljplanen.

Den utbyggnad som vi planerar kommer att gå ut ca 1,5 meter på parkdelen, detta betraktar kommunen som en smärre avvikelse. Men längre än så kommer jag inte, helt omöjligt.

Enl vår detaljplan får vi bygga 10% av tomtens storlek i byggnadsyta, störta byggnadshöjd 4,1, så enplanshus gäller.
Intressant tvist 1: Vår byggrätt har ökat pga regleringen, detta enl förhandsbesked från kommunen.
Intressant tvist 2: Vi kan bygga en attefallare på parkdelen eftersom den kan byggas planvidrigt...

Kan skriva spaltmeter om själva fastighetsregleringen....
 
G GOTGULD skrev:
Enligt konsulten så blir inte länsstyrelsen alls inblandad och strandskyddet har ingen betydelse i det här fallet. Alla har fortfarande tillträde till marken även om det så klart kan förekomma gräsklippning och annat som inkräktar på viljan att vandra över marken. Just i det här fallet finns det inga naturliga gångstråk eller rörelser i området.
Nu vet jag inte ifall fastighetsbildningar sänds till Länsstyrelsen för granskning på samma sätt som med givna strandskyddsdispenser, men ni kan nog räkna med att lst har åsikter ifall de får se ärendet. Att röja växtlighet och på annat sätt påverka naturmiljön i strandskyddat område får man inte göra utan dispens. Och ifall det är målet med regleringen, och ifall det riskerar innebära privatisering, så kan det bli problem. Att området är otillgängligt utgör enligt praxis inget skäl för dispens.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
TS, gäller ens strandskydd här? Det är väl en gammal byggnadsplan så strandskydd ska inte vara gällande om det inte har återinförts med ett senare separat beslut.
I gamla planer så är strandskyddet, precis som du säger, ofta upphävt. Men det gäller ofta bara på planens kvartersmark, och inte på parkmark/natur. Det är iaf vad jag ofta har sett....
 
S
S SBTJohansson skrev:
Intressant tvist 2: Vi kan bygga en attefallare på parkdelen eftersom den kan byggas planvidrigt...
Det var intressant, är du säker på att du får bygga attefallare, och jag antar även friggebod, på parkmark om övriga förutsättningar är uppfyllda? Tex att attefallaren uppförs i omedelbar närhet till bostadshuset.
 
S stugfar skrev:
Det var intressant, är du säker på att du får bygga attefallare, och jag antar även friggebod, på parkmark om övriga förutsättningar är uppfyllda? Tex att attefallaren uppförs i omedelbar närhet till bostadshuset.
Enl kommunen ska det funka att bygga en attefallare, har det muntligt. Antar att det funkar vid skarpt läge, men man kan ju aldrig veta...
 
Claes Sörmland
B Buzzword skrev:
I gamla planer så är strandskyddet, precis som du säger, ofta upphävt. Men det gäller ofta bara på planens kvartersmark, och inte på parkmark/natur. Det är iaf vad jag ofta har sett....
Text från Naturvårdsverkets PDF som beskriver hur strandskyddet fastställdes innan och efter 1975 och förändringar i reglering från 1987.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.naturvardsverket.se/globalassets/nfs/1997/ar-97-1.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.