Hej!
I helgen hyrde vi en golvslip och slipade av våra furugolv. Efter penslade vi på vitpigmenterad lut och golvet blev vid strykningen grönt och fult!
Lät torka i 30h och polerade då av ytan och golvet fick rätt vita matta pigmentering som vi önskade.
Pjuh tänkte vi och blev lättade! MEN sen rollade vi ut ett tunt tunt lager med transparent matt hårdvaxolja (Osmo) och golvet blev återigen grönt och fult (liknar tryckimpregnerad blöt trall och är helt flammigt ) vad gör vi för fel?? Har gjort helt enligt instruktion i butiken och vet inte vad vi ska ta oss till för att få den ljusa looken vi är ute efter! Någon som sitter på erfarenheter eller kunskap om detta?
 
  • Trägolv, lodräta plankor, naturligt ljus, inga föremål, enkla trädetaljer, inomhusmiljö, ljusbruna nyanser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför lut?! Ska ni ändå hårdvaxolja hade jag gått på pigmenterad hårdvaxolja ett lager och ofärgad ett lager. Då blir det ljust ute och fint, likt ett skurgolv!
 
Hej! Tack för tips! Vi valde lut för att det ska hålla det vita pigmentet längre och gulnar inte med tiden som pigment i vax kan göra.
Är du yrkeskunnig? I så fall undrar jag om du hade rekommenderat att köra ett tunt lager vitpigmenterat vax på och sen transparent på det? Eller behöver man börja om från början med slipning?
 
B Beccie skrev:
Hej! Tack för tips! Vi valde lut för att det ska hålla det vita pigmentet längre och gulnar inte med tiden som pigment i vax kan göra.
Är du yrkeskunnig? I så fall undrar jag om du hade rekommenderat att köra ett tunt lager vitpigmenterat vax på och sen transparent på det? Eller behöver man börja om från början med slipning?
Hej! Hur blev erat golv tillslut? Vi har exakt samma problem du beskrev här med vårt nyslipade golv.
 
Hej! Tyvärr fick vi ta in en firma som gjorde om jobbet, så allt jobb i onödan!
Med facit i hand tror jag att vi borde kört på transparant lut och vit pigmenterad hårdvaxoljaolja istället
 
B Beccie skrev:
Hej! Tyvärr fick vi ta in en firma som gjorde om jobbet, så allt jobb i onödan!
Med facit i hand tror jag att vi borde kört på transparant lut och vit pigmenterad hårdvaxoljaolja istället
Ok tack! Vad gjorde firman annorlunda mot hur ni gjort? Och om du har möjlighet vore det fantastiskt att få se ett foto på hur golvet blev tillslut. Vi har som sagt exakt samma problem du beskrev initialt, trots att det är en firma som gjort det.
 
Förutom det faktum att de är proffs och vi glada lekmän så gjorde dom just det, tog vitpigmenteringen i vaxet istället för i lutet.
Här är bild på hur det blev efter firman fixat.
 
  • Vitpigmenterad trägolv i kök med grågröna köksskåp och en gasspis i rostfritt stål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Beccie skrev:
Förutom det faktum att de är proffs och vi glada lekmän så gjorde dom just det, tog vitpigmenteringen i vaxet istället för i lutet.
Här är bild på hur det blev efter firman fixat.
Tack! De blev verkligen fina tillslut!! Exakt sådant resultat önskar vi. Blev det så fint direkt efter detta behandling eller var det först nån gul ton kvar som sen försvann över tid? Vilken firma anlitade ni? (Känns som vi bör byta firma så om er finns i Sthlm kan vi kontakta den istället :)
 
Tack! Ja, vi är supernöjda!
Perfekt resultat direkt när de var klara, har för mig att de tog två-tre dagar.
Vi anlitade K3 gruppen i Stockholm, de är verkligen otroligt duktiga och flitiga 👍🏻 rekommenderar att välja dom istället. Lycka till!
 
B Beccie skrev:
Tack! Ja, vi är supernöjda!
Perfekt resultat direkt när de var klara, har för mig att de tog två-tre dagar.
Vi anlitade K3 gruppen i Stockholm, de är verkligen otroligt duktiga och flitiga 👍🏻 rekommenderar att välja dom istället. Lycka till!
Det är K3 vi också har anlitat 😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.