Hej, jag har ett kombinerat järn/mangan-filter till mitt inkommande vatten som har börjat tjuta, se bifogad video. Vad kan felet vara? Jag ser ingen felkod på displayen.

Tidigare ägare har inte efterlämnat någon dokumentation eller manual så jag vet inte exakt vilken modell det är.
 
E Einh skrev:
Hej, jag har ett kombinerat järn/mangan-filter till mitt inkommande vatten som har börjat tjuta, se bifogad video. Vad kan felet vara? Jag ser ingen felkod på displayen.

Tidigare ägare har inte efterlämnat någon dokumentation eller manual så jag vet inte exakt vilken modell det är.

Kan kanske börja med att fotografera display med text runt om kring - tydligt och skarpt

...så kanske det är någon som känner igen den eller bildgoogling kan ge förslag på tillverkare/leverantör.

gissar att det fins flertal olika leverantörer med snarlika boxar då dessa egentligen kommer från en och samma kinesiska tillverkare med kanske lite olika firmware inskjutet...
 
X xxargs skrev:
Kan kanske börja med att fotografera display med text runt om kring - tydligt och skarpt

...så kanske det är någon som känner igen den eller bildgoogling kan ge förslag på tillverkare/leverantör.

gissar att det fins flertal olika leverantörer med snarlika boxar då dessa egentligen kommer från en och samma kinesiska tillverkare med kanske lite olika firmware inskjutet...
Ok, se bifogade bilder
 
  • Blå tank med två filterkopplingar i ett källarutrymme, omgivna av rör och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en tank med märkningen Clack 10x44, omgiven av rör. Text på tanken anger specifikationer och varningar för vattenbehandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vattenpump med flera ventiler och rörkopplingar, några med röda handtag, monterade mot en stenvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital vattenregulator installerad på en rörledning, mot en stenvägg i en källare eller grovkällare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Jag har ett likadant filter men har inte varit med om nåt sånt ljud.
Låter som att det är nån elektronik som tjuter kanske. Testa ta av display locket och försökt lyssna om det blir tydligare var det kommer ifrån.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
M martinv skrev:
Jag har ett likadant filter men har inte varit med om nåt sånt ljud.
Låter som att det är nån elektronik som tjuter kanske. Testa ta av display locket och försökt lyssna om det blir tydligare var det kommer ifrån.
Tack för tipset. Det har dock slutat tjuta nu. Varför vet jag inte. Allting ser ut precis som vanligt. Det känns lite oroväckande att jag inte har lyckats lista ut vad det är dock...
 
Det tjuter igen nu. Någon som har någon idé? Kan det vara ett larm för lågt batteri? Det sitter ett CR2032 batteri på kretskortet. Jag ska köpa ett sånt och se om det hjälper.
 
  • Öppet elektronikkapsling med synligt kretskort och plats för CR2032 batteri, fastsatt på en rörledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Väldigt dåliga bilder tyvärr. Suddiga, låg upplösning och ur fokus.

Är det beläggningar/läckage runt batteriet som man kanske kan ana på bilden så är det en trolig kandidat.

Tjutande ljud kan annars uppkomma när elektrolytkondensatorer blir dåliga i switchade nätaggregat och frekvenserna sjunker ner till det hörbara. Är den ansluten till 230V så är det också en tänkbar orsak.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Väldigt dåliga bilder tyvärr. Suddiga, låg upplösning och ur fokus.

Är det beläggningar/läckage runt batteriet som man kanske kan ana på bilden så är det en trolig kandidat.

Tjutande ljud kan annars uppkomma när elektrolytkondensatorer blir dåliga i switchade nätaggregat och frekvenserna sjunker ner till det hörbara. Är den ansluten till 230V så är det också en tänkbar orsak.
Kretskortet ser fint ut. Sörjan på själva filtertuben kommer ifrån "halsen" och det är intorkat och har sett ut sådär så länge jag kan minnas.

Jag plockade ur batteriet men det slutade inte tjuta för det. Jag stoppade i ett nytt batteri i kretskortet men det hjälpte inte.

Jag kopplade ur en säkring så hela källaren blev strömlös. Displayen på filtret slocknade då men ändå slutade det inte att tjuta.

Vad fan är det som låter? Bredvid filtret har jag strömbrytaren till den borrade brunnen, en hydropress samt en vvb. Kan det vara någon av dom som tjuter? Men varför fortsätter det att tjuta trots att allt är strömlöst? Jag håller på att bli tokig! 😫
 
MultiMan
VVB och pumpen till brunnen går väl på egna säkringar? Knappast en säkring till alltihopa.
 
MultiMan MultiMan skrev:
VVB och pumpen till brunnen går väl på egna säkringar? Knappast en säkring till alltihopa.
Det stämmer. Allt är kopplat till ett separat proppskåp i källaren. Om man går upp så finns det ett till proppskåp till övriga huset. Och en av säkringarna i detta proppskåp styr proppskåpet i källaren. Det var denna säkring som jag bröt så att allt skulle bli strömlöst i källaren.
 
MultiMan
Du menar alltså att all utrustning i källaren, inklusive VVB, pump mm går via en enda säkring? Låter inte optimalt. Jag gissar inte vidare förrän vi vet vad det är för grejer du har och hur det är kopplat, annars blir det bara rena gissningar via ett forum.

Om allt skulle vara brutet så kan det inte pipa som det gör. För mina öron låter det som ett varningspip från någon form av elektroniskt don.

Har du eget avlopp kanske det är varningspip för nivån i tanken eller annat liknande.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Du menar alltså att all utrustning i källaren, inklusive VVB, pump mm går via en enda säkring? Låter inte optimalt. Jag gissar inte vidare förrän vi vet vad det är för grejer du har och hur det är kopplat, annars blir det bara rena gissningar via ett forum.

Om allt skulle vara brutet så kan det inte pipa som det gör. För mina öron låter det som ett varningspip från någon form av elektroniskt don.

Har du eget avlopp kanske det är varningspip för nivån i tanken eller annat liknande.
Ja, även mikro och ugn är kopplat till detta proppskåp. Det är så det är kopplat. Jag har bekräftat det på olika sätt. Både mikron och ugnen dör när säkringen till proppskåpet i källaren kopplas bort.

Jag har lokaliserat ljudet till kretskortet på filtret. Här kommer några till bilder i förhoppningsvis bättre kvalitet.
 
  • Elcentral med handskriven text som hänvisar till en säkring i ett proppskåp, samt en papperslapp med en lista över brytare och uttag i hallen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild som visar proppskåp med textlistning av olika elkretsar, inklusive mikrovågsugn och ugn, anslutna till säkringar i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kretskort i ett öppet elektroniskt filter med knappar och en digital skärm som visar tiden 17:16.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MCS 316 heter säkringen på det andra proppskåpet som säkrar proppskåpet i källaren. Så den verkar vara på 16 Ampere
 
MultiMan
Du har trefas i källaren och MCS316 är en trepolig säkring på 3*16A.

Piper filtret varnar det för något fel, så det är bara att leta upp instruktionsboken för det och läsa, fysiskt eller via internet.

Olika länkar efter bildsökning med Google Lens:

https://www.varab.se/produkter

https://www.svenskvattenanalys.se/wp-content/uploads/Aktivt-kolfilter.pdf

https://www.svenskvattenanalys.se/produkt/tc-klocka/

https://www.klimat-comfort.se/tillbehör/ventilautomatiker-46356088


Sådana filter kräver underhåll och har du tagit ut batteriet är programmeringen troligen borta och måste göras på nytt. Styrdonet är generellt för flera olika filtertyper och måste därför ha rätt program för just ditt system.
 
Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Du har trefas i källaren och MCS316 är en trepolig säkring på 3*16A.

Piper filtret varnar det för något fel, så det är bara att leta upp instruktionsboken för det och läsa, fysiskt eller via internet.

Olika länkar efter bildsökning med Google Lens:

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]


Sådana filter kräver underhåll och har du tagit ut batteriet är programmeringen troligen borta och måste göras på nytt. Styrdonet är generellt för flera olika filtertyper och måste därför ha rätt program för just ditt system.
Jag har hittat vad ventilautomatiken ovanpå filtret heter nu, Clack ws1 tc

Jag har till och med hittat en manual för den men där hittar jag inget som beskriver mitt problem
 
  • En sida från en manual för Clack WS1 TC med en felsökningstabell som listar problem, möjliga orsaker och lösningar för ventilautomatiksystemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.