Hallå allihopa. Jag behöver er expertis, tips och hjälp ang hur man löser frågan om en dagvattenådra (eller vad det heter) på sin tomt. Se bifogad bild som vi fick av kommunen nu när vi ansökt om bygglov.

Jag undrar om någon har varit med om liknande och i så fall vad har ni gjort för att lösa detta? Finns det någon bra och enkel lösning? :)

Vi måste nämligen ha en lösning för detta till bygglovet för att kommunen ska kunna godkänna vårat bygglov. Vi har försökt kolla runt men verkar inte vara många som varit med om detta så tänker att någon här förhoppningsvis ha varit med om liknande.

Så tacksam för svar, tips och hjälp!
 
  • Karta över tomter markerade med nummer 12, 14, 15 och 16, med dagvattenådror noterade i rött. Område runt tomt 14 är inscircult i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Vad visar bilden? Vad är det rosalila och röda i verkligheten?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad visar bilden? Vad är det rosalila och röda i verkligheten?
Vattenådror (eller vad det heter) enligt kommunen. Vi har ingen ning om vad det är eller vad det innebär för vår tomt, men vi ska alltså hitta en lösning.

Vi vet inte om det betyder att det går en bäck under marken eller om det bara är större risk vid ådrorna för översvämning eller om marken är bara väldigt blöt precis vid ådrorna..
 
Claes Sörmland
Stör den byggnaden på något sätt? Att vatten rör sig i marken är helt normalt. Eller stör er byggnad vattenådern?

Bygger ni t ex en platta på mark så sker grundläggningen så ytligt att ni kan låta vattnet gå under byggnaden t ex i ett lager av sten. En trumma kan också installeras om det krävs.

De tekniska aspekterna ska inte prövas i bygglovet, det är en fråga för kontrollplan/startbesked. Det viktiga är således att ni inte ritar in något där byggnaden störs av vattenådran eller vattenådran störs av byggnaden i bygglovet.

Här kan du läsa om när mina grannar byggde ett hus på grannskapets stora trumma/dike för avvattning av kringliggande mark:

https://www.byggahus.se/forum/threads/dagvattnet-och-bygglov.404833/
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Carroro Carroro skrev:
Vattenådror (eller vad det heter) enligt kommunen. Vi har ingen ning om vad det är eller vad det innebär för vår tomt, men vi ska alltså hitta en lösning.

Vi vet inte om det betyder att det går en bäck under marken eller om det bara är större risk vid ådrorna för översvämning eller om marken är bara väldigt blöt precis vid ådrorna..
Var kommer kartan ifrån? Vad är underlagen för kartan och kommunens påstående att det finns vatten där? Utan att veta vad de baserar sitt påstående på blir det svårt att ta detta vidare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
"vattenåder, källdrag, källåder, enligt gammal folktro föreställning att vatten rinner i jordlager och berggrund i särskilda ådror..."

Exakt vad skriver kommunen egentligen? :)
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var kommer kartan ifrån? Vad är underlagen för kartan och kommunens påstående att det finns vatten där? Utan att veta vad de baserar sitt påstående på blir det svårt att ta detta vidare.
Det är det, vi har ingen aning om var kommunen fått denna karta ifrån. Har försökt att googla efter dessa kartor men hittar inget som ser ut som den vi fick. Vi väntar iaf på att få ett möte med kommunen ang detta. Personen som vi har som handläggare för vårat bygglov vet inte själv vad detta är för något, hen sa bara att hen fått i uppgift att nu kolla detta. Att kommunen nu undersöker sånt här sedan ca 1 år tillbaka.

Det står heller ingenting om någon vattenådra i geotekniska undersökningen som är gjort på tomten. Vi har från börjat vetat om att det är en platt tomt och att vi måste se till att huset står lite högre och att det är pålning som gäller, så det är vi fullt medvetna om. Men det här, det känns inte som att det borde ligga på bygglovet.
 
  • Wow
cpalm och 2 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
"vattenåder, källdrag, källåder, enligt gammal folktro föreställning att vatten rinner i jordlager och berggrund i särskilda ådror..."

Exakt vad skriver kommunen egentligen? :)
Såhär skrev kommunen: "
Enkel geohydrologisk utredning/dagvattenutredning som redovisar hur dagvattenfrågan ska lösas inom fastigheten."
Vi tänkte ju först att detta gällde dagvatten från huset, det normala ang stuprören.. men nej då skickar de den där kart-bilden😓
 
  • Ledsen
cpalm
  • Laddar…
Till att börja med, vi kan sluta prata om en "ådra". Grundvatten funkar inte på det sättet. Om man ska göra någon analogi till ytvatten så tänk dig grundvatten som en trögflytande sjö snarare än en bäck.

Jag misstänker att kartan kommer från en hydrologisk GIS-analys baserad på höjddata. De brukar se ut på det sättet.

I så fall är linjerna beräknade (!) vattenflödesvägar. Vilka linjer som visas som flöden baseras enbart på hur stort område som rinner till en viss punkt enligt beräkningen. Sänk visningsvärdet och du får fler linjer som syns, höj det och du får bara stora flöden kvar. Teoretiska flöden, alltså. I detta fall har de satt värdet ganska lågt, linjerna ligger ganska tätt.

Ovanstående är lite tekniskt och kanske halvdåligt förklarat, men tänk så här:
Att det finns ett teoretiskt vattenflöde genom er fastighet nr 14 som är precis i änden (längst uppströms = väldigt litet flöde) på en liten linje skulle jag inte oroa mig för. Jag hade däremot aldrig köpt nr 13, där en större linje går igenom, utan noggranna undersökningar på plats.

Jag utgår från att ni varit på plats. Har du en bild? Jordartskarta? Höjdkurvor? (Allt detta finns på minkarta.lantmateriet.se och SGUs kartvisare). Finns något dike eller liknande på fastigheten där linjen visas eller i närheten?
 
  • Gilla
Carroro och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Carroro Carroro skrev:
Såhär skrev kommunen: "
Enkel geohydrologisk utredning/dagvattenutredning som redovisar hur dagvattenfrågan ska lösas inom fastigheten."
Vi tänkte ju först att detta gällde dagvatten från huset, det normala ang stuprören.. men nej då skickar de den där kart-bilden😓
Nu närmar vi oss pudelns kärna.

De undrar säkert precis det. Med högt stående grundvatten kan det bli svårt att infiltrera dagvatten lokalt. De vill nog veta att du inte behöver koppla på stuprören eller dräneringen på kommunens ledningar utan att du kan lösa det på egen hand.

På något sätt har kommunen tolkat kartan (eller någon annan information som vi inte sett än) som att det skulle kunna bli klurigt att lösa. Det finns konsulter och andra kunniga som kan ta fram en sådan utredning, förstås.

Men detta är förstås lite gissningar, enklast är förstås att fråga er handläggare vad de är ute efter och varför.
 
  • Gilla
Carroro
  • Laddar…
Jag tror att det är flödesvägar från en skyfallsmodellering vi tittar på, dvs inget som har med grundvatten att göra. Utan som TS skriver, dagvatten.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Till att börja med, vi kan sluta prata om en "ådra". Grundvatten funkar inte på det sättet. Om man ska göra någon analogi till ytvatten så tänk dig grundvatten som en trögflytande sjö snarare än en bäck.

Jag misstänker att kartan kommer från en hydrologisk GIS-analys baserad på höjddata. De brukar se ut på det sättet.

I så fall är linjerna beräknade (!) vattenflödesvägar. Vilka linjer som visas som flöden baseras enbart på hur stort område som rinner till en viss punkt enligt beräkningen. Sänk visningsvärdet och du får fler linjer som syns, höj det och du får bara stora flöden kvar. Teoretiska flöden, alltså. I detta fall har de satt värdet ganska lågt, linjerna ligger ganska tätt.

Ovanstående är lite tekniskt och kanske halvdåligt förklarat, men tänk så här:
Att det finns ett teoretiskt vattenflöde genom er fastighet nr 14 som är precis i änden (längst uppströms = väldigt litet flöde) på en liten linje skulle jag inte oroa mig för. Jag hade däremot aldrig köpt nr 13, där en större linje går igenom, utan noggranna undersökningar på plats.

Jag utgår från att ni varit på plats. Har du en bild? Jordartskarta? Höjdkurvor? (Allt detta finns på minkarta.lantmateriet.se och SGUs kartvisare). Finns något dike eller liknande på fastigheten där linjen visas eller i närheten?
Marken på vår tomt är gul färg enligt kartan du tipsade om, alltså lera. Men det vet vi om samt att det är mellan 4-7 m ner till berg så vi ska påla huset :) höjden på tomten är 39 m ö.h.

Det finns inget dike på tomten. Det var en skogstomt innan men de har tagit bort alla träd förutom 2 björkar. Nu är det mer som en äng, massa blommor och gräs. Bifogar bilder på tomten.
 
  • Bild på en skogstomt med gräs och blommor. I främre delen av bilden syns högt gräs, medan det i bakgrunden finns en skog där man kan se flera träd, inklusive en björk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gröna ängar med gräs och blommor med två kvarvarande björkar och en närliggande skog som bakgrund på en tomt som tidigare var skogtäckta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.