BigR
Har idag ett vattenburet (fjärrvärme, högtemp) tvårörssystem med mestadels utanpåliggande rördragning.

Har just nu en del av golvet uppbilat och funderar på att dra om rören för radiatorerna ingjutet i plattan. Skulle bli betydligt snyggare än idag där rören är dragna uppe vid taket genom rummen. Det rör sig om en sträcka på ca 5 meter.

Plattan är av äldre snitt, oisolerad ca 25 cm tjock och rören skulle bli ingjutna i ett lager EPS längs väggen. Hur ska man tänka runt krav på isolering av rören? Jag vill inte ha värmeförluster i betongplattan.
 
Rickard.
Redigerat:
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
BigR
ja isolering krävs. 20mm enl bilden är väl mer än det som finns på pexrulle?
 
Rickard.
Det är det men bilder är bara ett exempel och inte något krav eller standard, i och med det jag skrev så tror jag ≈1cm som är runt pex räcker gott och väl.
Minns inte jag helt galet har Eps-betong ett isoleringsvärde som är i alla fall 10 gånger bättre än vanlig betong.

Vill du isolera mer är det väl bara att göra det efter din magkännsla då det handlar om så lite pengar i slutändan, det kanske blir mer logiskt att trä på isoleringen själv för att slippa köpa 50m förisolerat ändå?
 
Redigerat:
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Varför inte använda prisol, godkänt för att gjuta in, den värmeförlust som kan bli, värmer golvet. Klart går att trä på skumplaströr ( från billiga varuhuset ) om mer isoleing tycks. Tar du prisol eller annat rör, så ska ändarna upp sitta 40 mm centrum för att passa mot ett element.
PS med prisol så kopplas dom direkt mot elementet, PEX så måste det vara andra kopplingar.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.