Suck... Jag förstår vad du menar och vi har också ett badrum som blir väldigt fuktigt vid dusch, även om det har FTX.

Jag har lagt in en kanalfläkt i frånluftskanalen som jag startar med ett Nexa relä när jag duschar.

Visst, det påverkar övriga husets ventilation något medan extra fläkten är igång, men jag slipper stå i tropiskt klimat och torka mig.

När kanalfläkten är avstängd är det bara vanlig FTX igång.

Tänk på att du måste kunna få in luft i badrummet för att få ut den fuktiga luften samt att en för kraftig fläkt kan trycka ut fuktig luft genom andra frånluftsdon!
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Den lösningen har jag också funderat på. Men är det inte risk att det blir övertryck uppströms fläkten? Dels kanske det är risk att man trycker ut fuktig luft i andra rum. Sedan är det väl risk att man trycker ut fuktig luft i läckor med kondens som följd.
Har du kontrollerat och ställt fläkten på lämpligt varvtal. Vilken fläkt använder du förresten?
 
O Olf Oggler skrev:
Den lösningen har jag också funderat på. Men är det inte risk att det blir övertryck uppströms fläkten? Dels kanske det är risk att man trycker ut fuktig luft i andra rum. Sedan är det väl risk att man trycker ut fuktig luft i läckor med kondens som följd.
Har du kontrollerat och ställt fläkten på lämpligt varvtal. Vilken fläkt använder du förresten?
Ja, absolut finns alla de risker du radar upp, och det är ju vad övriga i tråden har försökt inflika (med lite varierande ton och kunskap).

Man behöver helt enkelt kontrollera så att det inte kommer fuktig luft ut någon annanstans...

Jag har lagt in en liten 100mm kanalfläkt i plast från Biltema som sitter med ventilationstejp och ett par skruvar. Elen tog jag från rummet bakom badrummet.
 
Märker du stor skillnad i evakueringen av fukten?
 
Du har inte fönster i badrummet du kan ställa i vädringsläge? Så har jag fått tonåringen i huset att göra när det duschas. Även om ventilationen löser problemet efter 20 minuter är det mindre kul att stiga in i en ångbastu när det blir ledigt.
 
O Olf Oggler skrev:
Märker du stor skillnad i evakueringen av fukten?
Ja, det är en avsevärd skillnad, men jag har också lagt in en tilluft ventil som jag öppnar manuellt. En sån för golvvärme egentligen som klickar upp i olika steg.
Har lagt grovt filter (typ sånt skumgummi) i tilluftkanalen för att ljuddämpa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.