Det är ett väldigt drag i våra frånluftsventiler och ibland tycker jag att det susar onödigt mycket i ventilerna. Går detta att justera på IVT490? Hur gör man i så fall? Jag hittar ingen info i bruksanvisningen. Finns det några risker med att dra ner fläkthastigheten?
 
Du skruvar av locket till den avlånga plåtlådan bakom frontpanelen, uppe till vänster i plåtlådan sitter den lilla fläkttransformatorn, den är markerad i 5 steg tror jag från 115v upp till 230v, du flyttar bara den lilla kabel med flatstiftet1 hack neråt eller flera beronede på vilket stift den sitter på nu, 230v är högsta fläkthastighet och 115v är den lägsta. Se bara till att ha gjort pumpen strömlös innan du gör operationen. Risker är ju att fuktigheten ökar i huset så det får man ju ha koll på, även om du får många fler avfrostningar på kompressorn så den stannar för ofta och det är inte heller bra. Vi har lägsta hastigheten sen 3 månader tillbaka och det fungerar bra, vi hade torrt i huset så luftfuktigheten har stigit några % och vi har 3-4 avfrostningar max om dygnet vilket är acceptabelt.
 
Det är inte bra att mecka för mycket själv. Ta gärna dit en ventilationstekniker som mäter flödet. Att dra ner flödet kan få fler obehagliga överaskningar s.s. radon, dålig lukt, mögel m.m.
En annan sak du kan testa innan du går vidare är att tvätta av frånluftdonen. Se bara till att inte ändra inställningarna.
Jag kan även lägga till att det är enklare att injustera en ventilationsanläggning som går på hög hastighet. Tyvärr blir följden att frånluftdonen måste strypas ganska mycket vilket ger minskad area och högre hastighet vid donen vilket ger oljud.
 
Hej, jag blåser liv i den här gamla tråden ;-) Jag har efter ombyggnad haft en ventilationsfirma här som mätte flödet. Först fick jag info om att det var OK, men idag ringde han och sade att jag borde öka på fläkthastigheten ca 20%. Efter konsultation av servicemanualen (och början av denna tråd!) så fattar jag att ett stift skall flyttas. Men, det ser ju inte likadant ut i manualen som i verkligheten!

- Vilken fläkthastighet har jag idag?? (se bild)
- Vilket stift skall jag flytta?!

Extremt tacksam för svar,

/Johan
 
  • 490.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.