Hej,

Jag har lagt nytt massivt trägolv som bara är grundoljat. Det har nu legat ett par veckor (har inte hunnit olja det än). Nu är det dags att olja och jag tänkte höra hur jag lämpligen går tillväga.

* Jag antar att jag börjar med att tvätta golvet. Bara vatten, eller skall jag ha såpa?
* Behöver jag slipa golvet lätt först (observera att det nästan är nytt)
 
Det bör räcka att dammsuga golvet. Instruktioner för rengöring innan oljning brukar annars stå på oljeprodukten.

Enda anledningen till att slipa är om grundoljningen har orsakat lite fiberresning. Om golvet känns någorlunda slätt så behöver du inte slipa.
 
Jag oljade efter att ha tvåttat av golvet lätt. MEN, trots att jag tyckte jag torkat av det ordentligt ligger det liksom en hinna kvar och är lite klibbig... Hur blir man av med det?
 
Jag vet inte hur det är när man lägger in ett nytt golv. Jag slipare och oljade golven hemma för ett tag sedan. Efter att ha oljat in golvet gundligt ett tag och golvet fick suga åt sig så torkades det överflödiga bort. Efter det så polerade jag golvet med polermaskin med en trasa under. Dels för att få bort "all" restolja men även för att få en bra yta. Detta enligt instruktion från uthyraren.

Om man inte tog bort all olja och körde polermaskin så fanns det, enligt honom, en risk att man skulle få en klibbig hinna av "torkad" olja kvar.

Jag blev förvånad över hur mycket olja som det fanns kvar efter att jag hade torkat och som således polermaskinen tog hand om.

Kolla med golvleverantören eller någon golvslip firma vad de säger. Det är en baggis att polera med en polermaskin. De är inte speciellt dyra att hyra heller.

Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.