Mitt dörrhandtag lossnade i samband med att jag öppnade dörren. Hela mekanismen har känts lite glapp ett tag. Är det här något jag kan åtgärda själv? Behöver tips och råd isf.

Mvh
 
  • Närbild av en dörrsprint utan handtag som sticker ut från en dörr, med en terrass och en brun byggnad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lossnat dörrhandtag i en hand framför en öppen dörr, visar mekanismen som är kvar på dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Man ska alltid åtgärda när symptomen visar sig, sedan är det alltför ofta försent.

I ditt fall verkar skruven som håller fast handtaget ha gängat ur sig och trillat ur till slut, därför har handtaget lossnat. Köp ny, skruva i tillsammans med gänglåsning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har du däremot en jävla tur så kanske skruven ligger på trallen eller runt om.
Kolla och försök hitta. Dock väldigt liten skruv men du kan ju ha tur
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Nytt handtag menar du? Eller bara skruven?
MultiMan MultiMan skrev:
Man ska alltid åtgärda när symptomen visar sig, sedan är det alltför ofta försent.

I ditt fall verkar skruven som håller fast handtaget ha gängat ur sig och trillat ur till slut, därför har handtaget lossnat. Köp ny, skruva i tillsammans med gänglåsning.
 
Tack för snabba svar!

Jag funderade på det där med skruv och tittade på de andra dörrarna, där finns det ingen skruv, hål finns men utan skruven. När jag kollar i håligheten på handtaget så ser det inte ut att vara några gängor heller.
I den större håligheten på handtaget, är det en del rester av något grönt, funderar på om det kan vara lim? Förekommer det att man limmar fast handtagen?
MultiMan MultiMan skrev:
Man ska alltid åtgärda när symptomen visar sig, sedan är det alltför ofta försent.

I ditt fall verkar skruven som håller fast handtaget ha gängat ur sig och trillat ur till slut, därför har handtaget lossnat. Köp ny, skruva i tillsammans med gänglåsning.
 
Såhär ser det ut på ett annat handtag av samma modell i huset.
 
  • Närbild av ett metallhandtag med fokus på en skruvhål och en smal öppning i handtagets material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppe brukar bara vara att trycka ihop med lite kraft
 
MultiMan
Eftersom det var ett hål både i handtaget och på samma ställe i delen som sticker ut från dörren förutsatte jag att det satt en skruv där, annars ser jag inte meningen med hålen. Jag har dock inte handtagsmodellen själv. Det kanske suttit en sprint eller nit, precis som gamla innerdörrars handtag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Eftersom det var ett hål både i handtaget och på samma ställe i delen som sticker ut från dörren förutsatte jag att det satt en skruv där, annars ser jag inte meningen med hålen. Jag har dock inte handtagsmodellen själv. Det kanske suttit en sprint eller nit, precis som gamla innerdörrars handtag.
Onekligen ser det ut som att det kan sitta en (fjäder)sprint i handtaget.
Närbild av insidan av ett metallhandtag med ett hål som kan vara för en fjädersprint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur ser det ut inne i handtaget, den del som ska träs på?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Hoppe brukar bara vara att trycka ihop med lite kraft
Försökte med det, tog i men det kändes helt stelt.
 
D Dilato skrev:
Onekligen ser det ut som att det kan sitta en (fjäder)sprint i handtaget.
[bild]
Hur ser det ut inne i handtaget, den del som ska träs på?
Håller helt med, tycker det är märkligt att alla dörrar saknar den sprinten.
Såhär ser det ut inuti, man kan också se dom "gröna" spåren på den bilden.
 
  • Närbild på en persons hand som håller i en dörrhandtagets mekanism, där invändiga detaljer och gröna spår är synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser nu att hela innanmätet på handtaget har lossnat. Du kan sätta en mejsel i hålet på den del som sitter kvar i dörren för att försöka få bort handtaget och montera ett nytt
 
  • Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
Jaha, då får jag kika på det. Tack för all hjälp och snabba svar!
 
Du måste byta trycket till ett nytt.
För att lossa stoppa in en liten skruvmejsel i hålet och vrid den lite sedan kan biten som sitter kvar dras loss eller lossa andra sidan om trycket har kvick spärr även där.
Närbild på ett trycke med en fjädermekanism, som visar hur biten kan lossas med hjälp av en skruvmejsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.