Hej allihopa!

Jag håller på att sätta upp gardinskenor i taket, men stötte på ett litet problem som jag förmodligen inte är ensam om.

Taklisterna gör så att gardinskenorna inte når hela vägen in till väggen, vilket skapar en liten distans mellan gardin och vägg som jag spontant tycker ser lite sisådär ut.

Jag har googlat och funderat lite, och just nu har jag två alternativ:

1. Ta bort taklisten ovanför fönstret och istället sätta den framför gardinskenan för att täcka den. Jag tänker att detta skulle kunna ge en snygg hotellkänsla och samtidigt lösa problemet med distansen. Dock blir det ju en distans mot fönsterväggen då, framförallt om man står direkt under, men även från min säng kommer detta bli väldigt synligt.

2. Kapa/göra hål i taklisten där gardinskenan ska sitta. Det känns däremot som att det kan se lite konstigt ut om gardinerna inte är tillräckligt breda för att täcka hela vägen från väggen till mitten av fönstret (oftast har man väl inte så pass breda). Så om jag har gardinerna stänga så skulle den glipan/hålet skymtas.

Jag är nyfiken på hur ni andra har löst detta problem. Är det någon som har någon smart och kreativ lösning? Alla tips mottages tacksamt (inkludera gärna bild/er).

Tack på förhand! :)
 
  • Beige gardin hänger från en gardinskena. Avstånd mellan gardinen och väggen orsakat av taklist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gardinskena installerad i taket nära en vit taklist, med beige gardin som hänger bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Om gardinen alltid ska vara vid väggen så kan man ju sätta dubbelhäftad tejp på väggen under taklisten och trycka dit gardinen, eller krok och ögla eller något annat liknande som ser till att hålla gardinen mot väggen.

Annars så tycker jag att det mellanrummet ser ut ungefär som där vecken är i gardinen och att det alltså inte är något som syns för andra.

Det är dumt att skada taklisten för även denna trend med gardiner från taket och hotellkänsla kommer att ta slut om några år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.