R
  • Gilla
AndersMalmgren och 4 till
  • Laddar…
R
R Razmataz skrev:
Ukrainas centralbank tar emot pengar till försvaret här:

[länk]

Om Ukrainas armé får mer resurser så kanske de kan rädda sina civila i städerna som har blivit omringade. Putin verkar inte vilja släppa in hjälp till de omringade städerna, så jag anser att detta är ett bra sätt att hjälpa de hårdast drabbade.
Som sagt. Hur mycket humanitär hjälp man än vill skicka, så går det inte. Detta är en diktators krig mot civila och inte någon naturkatastrof.

https://sverigesradio.se/artikel/allt-svarare-att-fa-in-nodhjalp-till-ukraina

Ukrainarna har viljan, men behöver mer resurser och vapen. Många bäckar små....
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
Absolut. Jag trodde aldrig att jag som inbiten antimilitarist och i det stora hela pacifist skulle propagera för mer vapen.
Fast som världen ser ut för tillfället så tror jag faktiskt att totala antalet döda innan det blir fred och frihet och medborgerliga rättigheter minskar ju mer vapenhjälp Ukraina får. Stormgevär, haubitsar, jaktplan, pansarskott, robotar. Allt de behöver inom konventionella vapen måste gå att ordna! Problemet just nu verkar vara jaktplan och det är ynkligt med oss europeer om det inte går att ordna. Om inte annat borde det ju gå att slipa bort tillverkningsnumrorna och smuggla dit jaktplan utan FSB har en aning om varifrån de kom.

Det är samma logik som att släcka en skogsbrand med moteld.
 
  • Gilla
Razmataz och 3 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag har varit månadsgivare i väldigt många år till "Läkare utan gränser". Och nu har jag förstås swishat en extra gåva.

Läkare utan gränser är totalt oppolitiska, oreligiösa och oberoende. För nåt år sedan tackade nej tiil Sida för att de vill inte ha några statliga krav. Alla deras medel ges från donationer,95% från privatpersoner, 5 % från företag. 85% går direkt till verksamheten, 15%till den stora logistiken. De är iftast förs på plats vid kriser och krig. Det är den endast organisationen som arbetar med medicisk bistånd.

I Ukraina fanns de på tre ställe. Vet inte om de lyckats vara kvar. Sista året har de utbildat läkare och sjukhus i Ukraina i trauma- och krigsvård. De har också gjort iordning traumaväskor, krigsvårdväskor, barnmedicinväskor mm som ges bort till läkare, sjuksköterskor och sjukhus. Även vacciner finns med i detta paket.

I detta nu finns de, förutom inne i Ukraina vid gränserna mot Moldavien, Ryssland, Belarus och Polen.

:heart:Ge ett bidrag till en orgasination som verkligen gör stor och värdefull nytta.:heart:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Alfredo och 7 till
  • Laddar…
DrKnowLittle DrKnowLittle skrev:
En femhundring insatt, vi har inte råd att låta bli att stötta Ukraina.

Hoppas vi får se militärt stöd med!
Ökade på med en 1000 lapp till röda korset, finns många projekt här hemma som gott kan vänta ett tag till.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
Ett sätt att helt utan kostnad ge ett litet, litet "mentalt" stöd kan vara att följa Volodymyr Zelenskyys telegramkanal. Han är ofattbart produktiv med ett flertal dagliga inlägg, bilder och filmer. Mycket naturligtvis på ukrainska men mycket är även publicerat på engelska. Skrämmande intressant är väl den beskrivning jag kommer på.

Vill man inte skaffa en telegram klient/telegram konto, vilket man gör kostnadsfritt, kan man även ta del av materialet på länken nedan.

https://t.me/V_Zelenskiy_official
 
P
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Älska
16386 och 5 till
  • Laddar…
P
Det bästa tror jag är att stödja frontförbanden, antingen genom t.ex. stridsjukvårdarorganisationen Hospitallers, eller genom Pickup-Jonas. Den senare hjälper bl.a. till med sjukvårdsutrustning direkt till frontförband och utrustning för att upptäcka och undvika minor.

Ukraina behöver dock inte speciellt mycket humanitärt bistånd till befolkningen. Det klarar landet mestadels självt. Skicka framförallt inga matpaket. Det finns gott om mat i Ukraina.

Absolut viktigast är att hjälpa Ukraina att befria sitt land.
 
  • Gilla
  • Älska
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
R
P pmd skrev:
Det bästa tror jag är att stödja frontförbanden, antingen genom t.ex. stridsjukvårdarorganisationen Hospitallers, eller genom Pickup-Jonas. Den senare hjälper bl.a. till med sjukvårdsutrustning direkt till frontförband och utrustning för att upptäcka och undvika minor.

Ukraina behöver dock inte speciellt mycket humanitärt bistånd till befolkningen. Det klarar landet mestadels självt. Skicka framförallt inga matpaket. Det finns gott om mat i Ukraina.

Absolut viktigast är att hjälpa Ukraina att befria sitt land.
Även elkraftverk är viktiga. Där har jag gett en del till powerup ukraine som består av ett gäng gubbar som köper in äldre kraftverk och renoverar upp dem. Sedan kör de själva ner dem till Ukraina. En del av dem är enorma saker som kan driva hela sjukhus.

Att donera till dessa kan vara ett alternativ om man av principskäl inte vill stödja något militärt.

https://www.powerupukraine.se/
 
Redigerat:
  • Gilla
och en till och 4 till
  • Laddar…
P
Ja, det glömde jag. Powerup Ukraine är en mycket driftig och effektiv organisation som jag stöder.

Jag kan inte komma på något rationellt skäl till att inte stödja Ukrainas militär. Om man ogillar skjutvapen kan man ge stöd till stridsjukvårdare. De har förmodligen det värsta frontjobbet av alla, och ett av de farligaste. Hospitallers består av frivilliga stridssjukvårdare (en svensk var med ett tag). Repower ordnar rehabilitering i trevliga omgivningar för stridssjukvårdare. Ibland i Sverige.
 
  • Älska
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.