Vilken är den bästa (läs: enklaste med flest egenskaper) P1-adaptern för Home Assistant?

  • Currently One (https://currently.one/)

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    11
Hej, jag har precis fått en ny elmätare (som så många fler förstår jag av forumet) med P1/HAN-port. Vattenfalls S34U18.
Tänkte köpa mig en såndär adapter för att kunna läsa in värdena från mätaren i min befintliga Home Assistant.

Undrar vilken ni rekommenderar? Det verkar ju finnas en hel del alternativ, även för oss som inte vill löda och programmera ihop något själva. Finns det skillnader i vilken data (antal egenskaper) som olika adaptrar tar in, eller annat jag bör tänka på?
 
D
Tibbers Pulse?
 
  • Gilla
nilsoo
  • Laddar…
Jag har byggt några interface till mig själv, släkt och vänner baserade på Beaky2000 ”P1 mini”. En enkel wemos D1 mini, en RJ12-sladd och några lödpunkter är allt som behövs. Enheten integrerar med ESPhome och blir följaktligen uppdaterad den vägen när behov finns.
Ett gör-det-själv-projekt, men ett hyfsat enkelt sådant.

https://github.com/Beaky2000/esphome-p1mini
 
  • Gilla
vintersolen och 3 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jag har byggt några interface till mig själv, släkt och vänner baserade på Beaky2000 ”P1 mini”. En enkel wemos D1 mini, en RJ12-sladd och några lödpunkter är allt som behövs. Enheten integrerar med ESPhome och blir följaktligen uppdaterad den vägen när behov finns.
Ett gör-det-själv-projekt, men ett hyfsat enkelt sådant.

[länk]
Jag har precis gjort en sådan, fungerar klockrent
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jag har byggt några interface till mig själv, släkt och vänner baserade på Beaky2000 ”P1 mini”. En enkel wemos D1 mini, en RJ12-sladd och några lödpunkter är allt som behövs. Enheten integrerar med ESPhome och blir följaktligen uppdaterad den vägen när behov finns.
Ett gör-det-själv-projekt, men ett hyfsat enkelt sådant.

[länk]
Jag tänkte också göra en sån. Lät ju inte så svårt...
Men får inte till "API-key" vid installationen. Kommer du ihåg om du fick trixa med det?
 
P pean70 skrev:
Jag tänkte också göra en sån. Lät ju inte så svårt...
Men får inte till "API-key" vid installationen. Kommer du ihåg om du fick trixa med det?
Inte vad jag minns. Plockade nyckeln som skapas här (en bit ner på sidan):
https://esphome.io/components/api.html
 
Jag köpte en Homewizard för att jag inte pallade att bygga själv.
Men! För någon uppdatering av HA sedan så behöver jag ladda om enheten någon gång i veckan då mätvärdena slutar trilla in.
 
  • Två mätare visar momentant aktiv import på 0.000 kW och momentant aktiv export på 10.077 kW.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild som visar ett kopplingsschema mellan sex ben på en D1 Mini-krets och en anslutning, med text och indikeringar för 5V, RTS, Data GND, TX och GND.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
nuco och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jag har byggt några interface till mig själv, släkt och vänner baserade på Beaky2000 ”P1 mini”. En enkel wemos D1 mini, en RJ12-sladd och några lödpunkter är allt som behövs. Enheten integrerar med ESPhome och blir följaktligen uppdaterad den vägen när behov finns.
Ett gör-det-själv-projekt, men ett hyfsat enkelt sådant.

[länk]
Dudeish Dudeish skrev:
Jag har precis gjort en sådan, fungerar klockrent
P Puffen Ingarö skrev:
Nu har jag också byggt en Beaky.
[länk]
Mycket lätt bygge, aldrig kört ESPhome så det var lite uppförsbacke men det gick ju bra det med.
Vet ni om ett sådant bygge går att läsa av i någon app på en iPhone?

Kör själv Home Assistant, men hade varit kul om man kunde löda ihop några stycken och ge till familj och vänner, som inte har något som helst smart i sina hem.
 
V Vardagsrum skrev:
Vet ni om ett sådant bygge går att läsa av i någon app på en iPhone?

Kör själv Home Assistant, men hade varit kul om man kunde löda ihop några stycken och ge till familj och vänner, som inte har något som helst smart i sina hem.
Det är ett rent interface med ett webinterface i form av ESPhome. I princip läser du bara av momentana värden. Man behöver ha något i ”bakändan” som lagrar de momentana värdena kontinuerligt och kan presentera dem via beräkningar. Home Assistant är ett av de verktygen. Om det finns några andra verktyg i form av appar vet jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.