Hej,

Jag köpte ett hus för ca. 1 år sedan.
Det är av viss framtida renoveringsbehov och kommer göra olika byggnationer samt ändringar själv.

Jag äger inte mycket maskiner eller verktyg mer än en skruvdragare.

Så nu till fråga då jag skall investera i ett fabrikat där maskinerna skall vara batteridrivna 18v. Samt kunna bygga ut maskinparken allteftersom. Men jag tänkte börja med ett kombokit.

Som jag förstår det som finns det olika nivåer men jag kommer inte vilja köpa dem billigare segmentet ( inget fel i det) men Som ex. Ryobi, Aeg, Einhell osv.

Däremot går budget inte till proffsmaskiner som Festool, Hilti osv.

Jag tänker mig mittsegmentet. Bosch, Makita, Dewalt eller Millwaukee.

Vad skulle ni erfarna yrkesmän eller hobbysnickare föredra och rekommendera?

Jag tar gärna emot för och nackdelar samt motiveringar.

Tack på förhand,
 
när du är så flexibel så ta vad som känns bäst i handen och vilket combokit 7-8-9-10 set för bästa peng

för mig var det makita som kändest bäst i handen och att då tiden 18V 3.0 Ah fullladdat på 22min :D
 
  • Gilla
Stezover
  • Laddar…
Sittställning
Bosch mitten !? Aldrig känt mig så förnedrad! 😂

Jag gillar mina bosch väldigt mycket men hade jag haft sämre budget, även om det tar emot att erkänna, köpt Ryobi. Men jag har sett att vissa av deras ändå är dyra?

Det finns adapter till Ryobi så du kan använda t.ex bosch batteri, tvärt om är inte lika roligt.

Har inte full koll på andra men bosch har 3 års garanti, grym reservdelsbutik och (förr) bra prodeals.
 
  • Gilla
Stezover
  • Laddar…
Personligen har jag satsat på makita (ifs ett par festool också) av två primära anledningar: bra valuta för pengarna samt som husägare man ju även en tomt. De har faktiskt en hel uppsjö med relativt vettiga trädgårdsmaskiner också i 36v serien och det är skönt att kunna köra (nästan) allt på en och samma plattform.

Med det sagt kommer du säkert bli nöjd med alla de märkena du funderar på….eller så säger du fuck it och kör på mafell 😅
 
  • Gilla
Stezover
  • Laddar…
MickeTyr MickeTyr skrev:
Personligen har jag satsat på makita (ifs ett par festool också) av två primära anledningar: bra valuta för pengarna samt som husägare man ju även en tomt. De har faktiskt en hel uppsjö med relativt vettiga trädgårdsmaskiner också i 36v serien och det är skönt att kunna köra (nästan) allt på en och samma plattform.

Med det sagt kommer du säkert bli nöjd med alla de märkena du funderar på….eller så säger du fuck it och kör på mafell 😅
När det kommer till trädgårdsmaskiner har Bosch allt från röjsåg/trimmer, häcksax, lövblås och undrar om det inte var en gräsklippare också, som alla går på 18V, om man vill ha allt på samma plattform. 👍
 
  • Gilla
Stezover
  • Laddar…
Några reflektioner.
Som du verkar inne på vill man ha ett(1) batterisystem. Vilket du väljer är inte så viktigt. Alla medelprisfabrikat håller ungefär samma standard.
Som yrkesverksam förväntar jag mig att maskinerna håller typ fem år och batterierna lika länge. Översatt till dig som privatperson betyder det att maskinen är som nya funktionellt när batterierna slutar fungera.

Vettiga urvalskriterier borde då bli:
Tillgänglighet och maskinutbud!

Leksaker är föstås roligt. Min personliga åsikt är att basmaskinerna är viktigare. Om borrmaskiner och skruvdragare är bra är jag nöjd. Resten är bonus. Sticksåg föstås. Kanske batteridriven rondell och elektropneumatisk borrhammare.

Tillgängligheten är kritisk.
Gå till din normala leverantör. Den som ligger bäst till. Som du åker förbi varje dag på väg till jobbet.
Välj det fabrikat som har störst exponering hos denne.
Troligen så väljer de att trycka för något som ger dem lite krångel som de vill fortsätta sälja.
När behovet uppstår är det enkelt för dig.

Själv kör jag nu med Milwaukee för att en agent finns i samma hus som snickeriet.

Mvh Findus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.