Hej!

Jag har råkat ut för ett konstigt fenomen i en dusch.
Det är ingen dusch kabin utan ett litet dusch rum med kakel på väggarna och klinkers på golvet.
Under klinkersen ligger det 230v golv värme.
När jag duschade för ett tag sedan så hade jag ett öppet sår i handflattan och när jag rörde vid dusch handtaget så killade det lite, inte mycket alls ungefär som när man slickar på ett 9v batteri.

Jag blev lite orolig och hämtade en multimeter som jag mätte mellan dusch handaget och jord (i en förlängnings sladd som jag drog fram) och där var det noll volt.
Och när jag sumrade mot jord så var det en helt klar signal.

Men när jag mätte mot golvbrunnen (locket) så hade jag mellan 2 och 3 volt och när jag sumrade gav instrumentet en oklar ton (som när man sumrar mot nollan).
Instrumentet jag mätte med var ett fluke alltså ett bra instrument (jobbar med el själv, inom industrin..)

Jag började vrida ur säkringar men strömmen försvann inte, jag slog ifrån huvud brytaren på husets huvud central men strömmen försvann ändå inte.

Huset är byggt på 70-talet så jag antar (men är inte säker) på att avlopps rören (som är ingjutna i plattan) är gjorda av plast och borde inte leda ström utifrån avlopps nätet...

Har ni några teorier om var strömmen kommer ifrån och någon vad jag ska göra åt det, är det en bra idé att försöka jorda avlopps rören någon annan stans i huset? t: ex under vasken i tvätt stugan?

/Toby

Ps jag har självklart jordfels brytare på alla grupper i hela huset!
 
Om huset är byggt på 70-talet är kanske inte betongplattan potentialutjämnad. Det kan vara en potentialskillnad mellan elsystements jordtag och platsen där ditt hus står.
 
Det kanske bildas galvaniska strömmar i avloppsvattnet (innehåller både det ena och andra).
Kan vara vagabonderande strömmar från grannens potentialutjämnade nya platta.

Protte
 
Om du har spänning relativt jord med huvudbrytaren avslagen så kan det betyda det att ditt elbolags jordpunkt av någon anledning ligger och flyter en bit ovanför jord, ELLER att det går massor med vagabonderande ström genom PEN-ledaren i din huvudledning från någon granne. Eventuellt både-och.

Jag skulle ha slagit av huvudbrytaren och därefter lossat skruven mellan noll- och jordskenorna i gruppcentralen. Ligger därefter nollskenan kvar på 2-3 Volt relativt vattenledningen så ligger felet utanför ditt hus, faller den till noll så har du just brutit en krets för en vagabonderande ström genom ditt hus.

Vad som än är orsaken så är det läskiga att det som är 3 V idag mycket väl kan vara 50V eller mer i morgon. Jag skulle investera i en jordfelsbrytare innan det är dax för nästa dusch.
 
mycke_nu skrev:
Vad som än är orsaken så är det läskiga att det som är 3 V idag mycket väl kan vara 50V eller mer i morgon. Jag skulle investera i en jordfelsbrytare innan det är dax för nästa dusch.
Men han hade ju JFB...
 
va.. ska man läsa PS oxo.. slarvigt..

Anyhow, kolla att JFBn funkar och forsätt försöka ta reda på vad som är på gång. Det finns gott om exempel på olyckor som hänt när skyddet har gått sönder. Även om det var 3 V vid mättillfället så säger det inte mycket om vad spänningen är nästa gång man stiger in i duschen.
 
Jag hade exakt samma fenomen för ett antal år sedan. Slog av huvudströmbrytaren till huset men hade ändå ca 24V AC i golvbrunnen. När jag sedan skruvade ur propparna till en ledning som matade garaget från ladugården, försvann spänningen. Både ladugården och garaget ligger minnst 70 meter från huset.
Jag testade sedan att koppla bort alla förbrukare i garaget (skruvade ur samtliga proppar) och ladugården för att se om elmätaren snurrade. Det visade sig att det gick 1100W. När jag kopplade bort garaget igen stannade elmätaren helt. Behöver jag säga att vi har grävt ner en ny kabel till garaget?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.