Vi försöker runda de kostsamma fakturorna genom att göra inköpen själva.
En kvinna i styrelsen vill att vi har blankett att lämna till affären... för att dom kan skicka fakturan till rätt ställe... Men Dustin och Bauhaus är inte blankett-kompatibla, för att uttrycka saken milt!

Vi har ett betalkort på min arbetsplats, "Mynt"-kort. Med detta kortet kan man handla i valfri affär och jag redovisar till min chef på arbetet. Jag väljer själv affär, ingen begränsning, även internet handel. Chefen sätter en beloppsbegränsning och just nu är det på 3.000:- varje månad. Men han kan lätt ändra om något kostsamt ska handlas på mitt kort.

Men givetvis är detta kortet kopplat till mig som person, medan min kollega i BRF säger att personliga kopplingar är en dålig grej. Men jag ser inte hur kopplingar med betalning inblandad kan vara opersonliga och kopplade till föreningen och inte till person. Som det var på den gamla goda tiden och som det fortfarande är på landsbygden med korta beslutsvägar och barnen till alla föräldrar går i samma skola...

Hur hanterar ni olika typer av inköp som ni gör själva och som inte görs av Riksbyggen / HSB och/eller underentreprenör, mot faktura?
För mig / för oss avses just nu toner till skrivare på Dustin, belysningsarmatur, färg och pensel på Bauhaus.
 
Föreningen har eget "företagskonto" hos leverantörerna och behörig person kan köpa själv och de skickar faktura.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
toner till skrivare på Dustin, belysningsarmatur, färg och pensel på Bauhaus.
Den typen av småsummor betalar jag helt enkelt själv och begär ersättning i efterhand. Rent krasst privatekonomiskt är det snarast aningen lönsamt då utläggsersättningen oftast är mig till handa innan kortfakturan förfaller.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Den typen av småsummor betalar jag helt enkelt själv och begär ersättning i efterhand. Rent krasst privatekonomiskt är det snarast aningen lönsamt då utläggsersättningen oftast är mig till handa innan kortfakturan förfaller.
Klassiskt "personligt utlägg".😃
 
  • Gilla
buffyin och 1 till
  • Laddar…
Jo vi gör utlägg för sånt.
 
Claes Sörmland
Utlägg och ersättning i efterhand. Svårslaget enkelt.
 
  • Gilla
buffyin och 2 till
  • Laddar…
C
Utlägg och ersättning - mot kvitto!
Eventuellt fixa konton där man regelbundet handlar så att utvalda funktionärer kan handla mot faktura (bra om det är lite större belopp).

Kör inte kontant handkassa bara. Är bara att inse att inte ens vuxna företagare idag är kapabla att hantera en handkassa och redovisningen av denna.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Utlägg och ersättning i efterhand (mot kvitto naturligtvis) även här för små och ”oregelbundna” inköp. Varför krångla till det?
 
Alla i vår förening kan lägga in ett utlägg hos förvaltaren med fotat kvitto, det plingar då till hos oss i styrelsen som är ekonomiskt behöriga, vi ger det rätt konto, godkänner och pengarna kommer om nån vecka.
 
B buffyin skrev:
om summan inkl moms är 4000kr eller under.
Var hittar du den beloppsgränsen?
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Allt över det måste ha en korrekt faktura till brf
Så man kan inte handla över disk mot kvitto om beloppet är över 4kkr utan det måste ske mot faktura?
Var är det reglerat?
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Så man kan inte handla över disk mot kvitto om beloppet är över 4kkr utan det måste ske mot faktura?
Var är det reglerat?
Alfredo Alfredo skrev:
Var hittar du den beloppsgränsen?
Det handlar om förenklad faktura och gäller om momsen ska dras vid utlägg privat (annorlunda om man har företags kort).

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.3/394342.html

Beloppsgräns​

En förenklad faktura får utfärdas om fakturans totalbelopp inte överstiger 4 000 kronor inklusive mervärdesskatt. Beloppsgränsen avser fakturans totalbelopp inklusive mervärdesskatt

se även: https://blogg.pwc.se/foretagarbloggen/du-kan-forlora-ratten-till-momsavdrag-begar-ratt-kvitto
 
B buffyin skrev:
om momsen ska dras vid utlägg privat
Utläggen gäller för en bostadsrättsförening.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Utläggen gäller för en bostadsrättsförening.
Ja, menar om man lägger ut privat och lämnar in kvitto. Så är gränsen 4000kr om moms ska dras. Annars får man öppna konto eller få korrekt faktura till brf direkt.

Har en vän som fick precis på fingrarna från Skatteverket om just detta, men i sitt företag.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.