D Dilato skrev:
Ditt inlägg är helt obegripligt.
Vilket bolag godkänner inte vad, för vad?
Ok.
Min värmeåtervinning havererade så jag kontaktade ventilationsfirma som utförde felsökning och efter det ersatte trasiga fläktar mm. Företaget fakturerade mig med faktura som helt klart visade belopp före och efter rotavdrag och jag sökte ersättning på belopp efter rotavdrag men försäkringsbolag godkänner inte faktura med rot
 
Z Znork skrev:
Ok.
Min värmeåtervinning havererade så jag kontaktade ventilationsfirma som utförde felsökning och efter det ersatte trasiga fläktar mm. Företaget fakturerade mig med faktura som helt klart visade belopp före och efter rotavdrag och jag sökte ersättning på belopp efter rotavdrag men försäkringsbolag godkänner inte faktura med rot
Jamen då så, då betalar du utan ROT eftersom annars får du inget på försäkringen.

Har du betalat med ROT-avdrag får du se till att ventilationsfirman betalar tillbaks ROT till skatteverket och du betalar samma summa till ventilationsfirman.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Z Znork skrev:
Ok.
Min värmeåtervinning havererade så jag kontaktade ventilationsfirma som utförde felsökning och efter det ersatte trasiga fläktar mm. Företaget fakturerade mig med faktura som helt klart visade belopp före och efter rotavdrag och jag sökte ersättning på belopp efter rotavdrag men försäkringsbolag godkänner inte faktura med rot
D Dilato skrev:
Jamen då så, då betalar du utan ROT eftersom annars får du inget på försäkringen.

Har du betalat med ROT-avdrag får du se till att ventilationsfirman betalar tillbaks ROT till skatteverket och du betalar samma summa till ventilationsfirman.
Jamen då så, då betalar du utan ROT eftersom annars får du inget på försäkringen.

Har du betalat med ROT-avdrag får du se till att ventilationsfirman betalar tillbaks ROT till skatteverket och du betalar samma summa till ventilationsfirman.
Har det kommit något svar
 
Det fungerade bra för mig. FB betalade badrumsfakturan utan ROT. Men badrumsfirman fakturerade extrajobbet (flyttning av golvrör mm) till mig med ROT.
 
yonna yonna skrev:
Det fungerade bra för mig. FB betalade badrumsfakturan utan ROT. Men badrumsfirman fakturerade extrajobbet (flyttning av golvrör mm) till mig med ROT.
Precis som det borde fungera, jag yrkar bara ersättning för det jag betalat efter rodavdrag men funkar inte hos mitt fb
 
Z Znork skrev:
Precis som det borde fungera, jag yrkar bara ersättning för det jag betalat efter rodavdrag men funkar inte hos mitt fb
Det funkar inte hos något försäkringsbolag tyvärr.
Det @yonna säger är ju att extra arbeten som utfördes när dom ändå höll på som inte ingick i försäkringens åtaganden kunde betalas med rot, inget konstigt med det.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det funkar inte hos något försäkringsbolag tyvärr.
Det @yonna säger är ju att extra arbeten som utfördes när dom ändå höll på som inte ingick i försäkringens åtaganden kunde betalas med rot, inget konstigt med det.
Jag vet inte hur vi ska kunna förklara detta tydligare för TS 🤔.
 
Z Znork skrev:
Precis som det borde fungera, jag yrkar bara ersättning för det jag betalat efter rodavdrag men funkar inte hos mitt fb
Läs några gånger till så kanske du förstår vad Yonna skrev.
 
Jag förtydligar lite till: faktura/offert som skickas till FB får inte innehålla beräkning för ROTavdrag.

Eventuella tilläggsjobb med ROT måste ske på separat faktura, denna faktura vill FB inte ha.

TS är inte ensam om detta misstag.

Hantverksfirmorna har också dålig kunskap - jag vet av erfarenhet då jag begärde in flera offerter rörande mitt badrum och då jag fick begära nya utan ROT trots att jag var tydlig med att det gällde försäkringsärende. När det gäller sådana gäller det att ha god kontakt med FB innan arbetet påbörjas.
 
yonna yonna skrev:
Jag förtydligar lite till: faktura/offert som skickas till FB får inte innehålla beräkning för ROTavdrag.

Eventuella tilläggsjobb med ROT måste ske på separat faktura, denna faktura vill FB inte ha.

TS är inte ensam om detta misstag.

Hantverksfirmorna har också dålig kunskap - jag vet av erfarenhet då jag begärde in flera offerter rörande mitt badrum och då jag fick begära nya utan ROT. När det gäller försäkringsärenden gäller det att ha god kontakt med FB innan arbetet påbörjas.
Problemet är att när det gjordes hade jag ingen tanke på att det kunde vara ett försäkringsärende hörde sen av en kompis med liknande problem så gick hans bolag in och betalade delar av kostnaden och då tänkte jag prova mitt ärende, entreprenören verkar inte så sugen att hjälpa till med att fixa till det, det rör sig inte om en massa pengar så jag tror att jag struntar i det
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.