BirgitS BirgitS skrev:
@Jonatan79 Menade du något annat än vad jag har skrivit när du skrev att FTX inte fungerar optimalt på det sättet?
Jag tror vi menar samma sak. Man ställer ju in flödet i samtliga don efter storlek på rummet och typ av rum enligt en standard. Sedan har de flesta nyare aggregat olika förinställda program, typ: låg, medel och hög. Jag förstår inte varför TS vill styra flödet i vissa don/rum öht, vad ska det vara bra för?
 
För att evakuera den fuktiga luften när man duschar.
 
O Olf Oggler skrev:
För att evakuera den fuktiga luften när man duschar.
Du behöver ingen extra metod för det, du har ett konstant drag i badummmet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det fanns förr iaf don som användes i kök, drog man i ett snöre öppnade de mera, drog man igen gick det tillbaka till grundvärdet.
Jag trodde tills jag rengjorde ett att det bara stängde och öppnade, men det gick att vrida som ett vanligt don till ett grundvärde.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du behöver ingen extra metod för det, du har ett konstant drag i badummmet.
Jag vet inte om det föreligger något missförstånd här. det är ju just det att draget är konstant som är problemet.

Varför sätter man på köksfläkten när man steker bacon eller kokar potatis? Varför har man inte den på konstant drag hela tiden? Lika självklart är det väl att man vill öka flödet när man duschar och vill få ut den fuktiga luften. Kort sagt. Jag vill anpassa ventilationsflödet efter behovet.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
Jag vet inte om det föreligger något missförstånd här. det är ju just det att draget är konstant som är problemet.

Varför sätter man på köksfläkten när man steker bacon eller kokar potatis? Varför har man inte den på konstant drag hela tiden? Lika självklart är det väl att man vill öka flödet när man duschar och vill få ut den fuktiga luften. Kort sagt. Jag vill anpassa ventilationsflödet efter behovet.
Ett FTX-system är skräddarsytt för våra byggnader och har alltid ett konstant flöde för att vädra ut fukt och för luftombyte i hela byggnanden. Du lagar inte mat 24/7 så att matoset behöver dras ut. Du försöker uppfinna något som det inte finns behov för om FTX-systemet installeras och justeras korrekt.
 
Men varför har somliga paxfläkt i badrum? Trots att det redan finns en grundventillation. Varför finns det fläktar med sensorer som känner av luftfuktigheten och ökar flödet där efter? Varför finns det sensorer till FTX-systemet som ökar ventilationen när luften blir fuktig? Varför finns det frånluftsdon som kan öppnas temporärt och stängs efter time out? är alla dessa produkter bara sprungna ur missförstånd?

Varför öppnar folk fönstret i badrummet när man duschar?
 
O Olf Oggler skrev:
Men varför har somliga paxfläkt i badrum? Trots att det redan finns en grundventillation. Varför finns det fläktar med sensorer som känner av luftfuktigheten och ökar flödet där efter? Varför finns det sensorer till FTX-systemet som ökar ventilationen när luften blir fuktig? Varför finns det frånluftsdon som kan öppnas temporärt och stängs efter time out? är alla dessa produkter bara sprungna ur missförstånd?

Varför öppnar folk fönstret i badrummet när man duschar?
Man har aldrig pax när man har FTX. Sensorer mm som du beskriver är nog mer för kontorsytor mm, ej bostäder. Varför vill du krångla med en egen lösning som inte förbättrar för dig och din familj?
 
O Olf Oggler skrev:
Varför öppnar folk fönstret i badrummet när man duschar?
Det behövs bara hos oss när något av barnen valt att duscha i en timme med full värme i duschen. Och knappt ens det; FTX-systemet drar bort fukten snabbt efteråt ändå. Och med normal duschtid på 5 minuter per person duschar 5 personer efter varandra utan några som helst problem.

O Olf Oggler skrev:
Varför finns det frånluftsdon som kan öppnas temporärt och stängs efter time out? är alla dessa produkter bara sprungna ur missförstånd?
De är till för hus utan FTX - har man självdrag finns det ju annars ingen mekanisk ventilation alls som tar ut luften och det tenderer att vara för lite drag i dusch och kök så man har extra fläktar där. I FTX-system har man flöde som räcker i dessa rum.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
Men varför har somliga paxfläkt i badrum? Trots att det redan finns en grundventillation. Varför finns det fläktar med sensorer som känner av luftfuktigheten och ökar flödet där efter?
Paxfläktar monteras i bostäder som har S-system (självdragssystem), anledningen är att S-system fungerar oftast dåligt i bostäder som värms upp på annat sätt än olje-/vedpanna där murstocken är konstant varm.

En bostad som har F-/FX-/FT-/FTX-system har redan forcerad frånluft i bl.a. badrummet så ingen paxfläkt behövs.
 
  • Gilla
Boende45 och 1 till
  • Laddar…
Ok. Den så kallade allmänheten har upplyst mig om att fukten i mitt badrum inte är ett problem. Tänk att jag inte visste det.
 
  • Gilla
sjoelund och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
En bostad som har F-/FX-/FT-/FTX-system har redan forcerad frånluft i bl.a. badrummet så ingen paxfläkt behövs.
Njae. Jag vet att en del använder ordet på annat sätt, men "forcerad" innebär normalt ett tillfälligt ökat flöde. D.v.s. precis vad TS vill ha.
Det är definitivt inte fel att öka flödet tillfälligt vid hög fuktbelastning. Att det sällan görs beror ju mest på att det blir mer komplext och att ventilationen redan är "tillräckligt bra".
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Njae. Jag vet att en del använder ordet på annat sätt, men "forcerad" innebär normalt ett tillfälligt ökat flöde. D.v.s. precis vad TS vill ha.
Det är definitivt inte fel att öka flödet tillfälligt vid hög fuktbelastning. Att det sällan görs beror ju mest på att det blir mer komplext och att ventilationen redan är "tillräckligt bra".
Nja,

Synonymer till forcerad:
påskyndad; ansträngd, jagad, överdriven, exalterad, tvungen, tillgjord, onaturlig, konstlad

Alltså påtvingad/konstlad frånluft.

Forcerad frånluft är alltså frånluft som är mer än "normal" frånluft.
Normal frånluft utan fläkt är självdrad, då blir frånluft med fläkt forcerad frånluft.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nja,

Synonymer till forcerad:
påskyndad; ansträngd, jagad, överdriven, exalterad, tvungen, tillgjord, onaturlig, konstlad

Alltså påtvingad/konstlad frånluft.

Forcerad frånluft är alltså frånluft som är mer än "normal" frånluft.
Normal frånluft utan fläkt är självdrad, då blir frånluft med fläkt forcerad frånluft.
Ja, ett forcerat flöde är förstås påskyndad; ansträngd, jagad, överdriven, exalterad, tvungen, tillgjord, onaturlig, konstlad i förhållande till det normala flödet - som inte behöver vara självdrag. Men testa att fråga en ventilationskonsult hur ordet praktiskt används så behöver vi inte sitta och debattera ordlistan.

Det var visserligen över 20 år sedan jag jobbade med att projektera ventilationsanläggningar, men jag tvivlar på att betydelsen ändrats.

Du kan t.ex. googla fram några manualer till spiskåpor (utan inbyggd fläkt) så kommer du att få läsa att dessa är avsedda för koppling till centralfläkt och där man justerar in ett grundflöde för normal användning och ett forcerat flöde för matlagning.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.