Hej!

Ska isolera garaget och ställer mig lite frågande till takets lösning då jag läst en massa här och blivit mer kluven.

Dessa alternativ har jag kommit fram till..

1. Luftspalt dvs bara lägre isolering dvs 200mm utrymme så tar jag 180mm isolering sedan osb/plyfa

2. som ovan men plast mellan osb/plyfan och isolering

3. Kapa ut panel, sätta nät, sedan reglar och masonit sen isolering under det.

4. som ovan men plast mellan osb/plyfan och isolering

Bild på utmaningen är bifogad.

Bakgrund

Garage på ca 40kvm som målet är att få ned fukten, ska värmehållas ca 10-12C året om minst blir nog en LVP
 
  • Garagetakets undersida med synliga träbjälkar och träpaneler, samt några byggmaterial och utrustning som ligger på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Ingen osb eller plyfa utan masonit eller vaxadpapp till luftspalten du sätter 22-25mm läkt mot råsponten som du sedan sätter luftspaltskivan och sedan isolering åldersbeständig plast och glespanel o gips..
 
  • Gilla
robber
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ingen osb eller plyfa utan masonit eller vaxadpapp till luftspalten du sätter 22-25mm läkt mot råsponten som du sedan sätter luftspaltskivan och sedan isolering åldersbeständig plast och glespanel o gips..
Ok, men ska jag kapa upp panelen så luftspalten "luftar" utåt eller kan det vara som på bilden men bara en luftspalt?

/R
 
namnbyte
Så här är vårt från 1982 uppbyggt, helt kallställt fram tills förra sommaren då vi installerade LLVP. Mår hur bra som helst, har hobbysnickeri i ena halvan och bilen i den andra.
 
  • Konstruktionsritning av garagetak från 1982 med detaljerad snittvy över takbalkar, isolering, plåt och olika materiallager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
R robber skrev:
Ok, men ska jag kapa upp panelen så luftspalten "luftar" utåt eller kan det vara som på bilden men bara en luftspalt?

/R
Ja du behöver ha ca 22mm emellan panelen och råsponten, glöm inte att montera myggnät så att inte alla bin och andra djur/insekter tar sig in..
 
R Rejäl skrev:
Ja du behöver ha ca 22mm emellan panelen och råsponten, glöm inte att montera myggnät så att inte alla bin och andra djur/insekter tar sig in..
Ok jag är med dig men måste jag kapa upp panelen likt det röda på bilen för att luftingen ska lufta utåt?

Dvs att utrymmet i rött går an mot tex masoniten?
 
  • Trätak inomhus med en rödmarkerad area som kräver kapning för ventilation, synliga träbjälkar och diverse förvarade byggmaterial i nedre bildkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Japp helt rätt😊
 
  • Gilla
robber
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.