G
Vad behöver man ha för IP klass på ett eluttag monterat utomhus på en stolpe utan tak ovanför?
 
Minst IP44.
 
  • Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
G
Jag har köpt IP55 så då är det lugnt.

Finns det någon lägst höjd över mark uttaget måste ha?
 
Om uttaget inte är petskyddat är väl minihöjden 170cm över mark/golv, är det petskyddat finns ingen minihöjd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G
Dett sitter lock över, är det ett petskydd ?
 
G Grannens Häck skrev:
Dett sitter lock över, är det ett petskydd ?
Nej, det tror jag inte.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Sedan vet jag inte om det är en regel, men har för mig att jag sett ett mått på min 50 cm över mark, om det finns risk för snö. Oavsett om det är en regel, så vill man helst inte att uttaget blir begravt i en snödriva.
 
  • Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
Petskyddet är det som alla moderna uttag har, de luckor/slitsar som täcker uttagshålen när ingen stickpropp sitter i och man måste trycka på båda samtidigt för att dom ska öppnas.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Följande bilder är från SEK handbok 444 utgåva 4, SS 436 40 00, sida 237/238
Tabell 51.NB.1 från SEK handbok 444 utgåva 4, som visar kapslingsklasser för elmaterial i olika utrymmen och deras användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram över IP-kapslingsklasser runt ett hus, en lyktstolpe och ett skyddstak, med etiketter för IPX1, IPX3 och IPX4 på olika höjder och vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Grannens Häck och 4 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Jag har köpt IP55 så då är det lugnt.
Jag skulle ändå råda till att du sänker IP-klassen till IP44 genom att ta upp ett kondenshål i botten på uttaget så att ev kondensvatten kan ta sig ut. Det ska finnas en anvisning för detta på baksidan av kapslingen. Denna risk finns för kapslingar som sitter i solen. Du kan då inte spruta vatten rakt mot uttaget, men det gör man inte i alla fall.
G Grannens Häck skrev:
Dett sitter lock över, är det ett petskydd ?
Tänk på att IP-klassen endast gäller med locket stängt.
Det enda uttag som lär tåla utomhusbruk med stickpropp i är ELKO Admiral.
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
G
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle ändå råda till att du sänker IP-klassen till IP44 genom att ta upp ett kondenshål i botten på uttaget så att ev kondensvatten kan ta sig ut. Det ska finnas en anvisning för detta på baksidan av kapslingen. Denna risk finns för kapslingar som sitter i solen. Du kan då inte spruta vatten rakt mot uttaget, men det gör man inte i alla fall.

Tänk på att IP-klassen endast gäller med locket stängt.
Det enda uttag som lär tåla utomhusbruk med stickpropp i är ELKO Admiral.
Bra inspel, jag hade tänkt göra detta men du bekräftade mina tankar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
G
H hempularen skrev:
Sedan vet jag inte om det är en regel, men har för mig att jag sett ett mått på min 50 cm över mark, om det finns risk för snö. Oavsett om det är en regel, så vill man helst inte att uttaget blir begravt i en snödriva.
Lite därav min fråga om höjd kommer.
 
H hempularen skrev:
men har för mig att jag sett ett mått på min 50 cm över mark,
Måste nog vara en stockholmsregel. 😂 I mina trakter är det ofta mer snö än så upp mot husväggen. 😀
 
G Grannens Häck skrev:
Lite därav min fråga om höjd kommer.
Förenklat:
Under 0,5 meter = IP44 eller bättre.
Över 0,5 meter = IPx3 eller bättre.
Under tak* = IPx1 eller bättre.

Allt enligt tidigare inlägg.
 
D
Beroende på var i landet Grannens Häck och hans uttag befinner sig har man olika praktiska minimihöjdet för uttag. Jag är t ex ursprungligen från Västerbotten och skulle aldrig ha ett utomhusuttag på en så låg höjd så att snötäcket kan nå upp dit, dvs 1,5 m minst.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.