A
Bor i en äldre lägenhet med gammalt kök. Köket som sådant är okej skick, men väggarna inne i skåpen är ju inte direkt vackra om man säger så. Köket är från slutet av 40-talet och väggarna i huset är betong. Inne i skåpen verkar det ju dock även vara något annat på väggen? Någon som kanske varför det ser ut som det gör samt om man ev. kan snygga till det utan att behöva ta bort skåpen eller dyl.?
 
  • Bild av insidan på ett köksskåp med vita, ojämna och slitna väggar som verkar vara av betong från ett kök byggt på 1940-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insidan av ett gammalt köksskåp med ojämna, spruckna väggar och en hylla med blommigt mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti ett köksskåp från 1940-talet med synliga sprickor och flagnande färg på den vita väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Platsbyggt kök med putsade väggar som du ser?
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Räcker det inte att spackla lite och måla väggen? Tyckte det var lite charmigt.
 
BirgitS
Kan vara puts som ytskikt ovanpå betongen och putsen har med åren torkat och spruckit.

Det är nog väldigt besvärligt att knacka ner lös puts och putsa på nytt mellan hyllorna.
Kanske sätta upp skivor i masonit, MDF eller annat som fästs mot skåpväggarna eller hyllplanen med små möbelvinklar?
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Detta är lätt fixat. Du köper tunn masonit typ denna:
https://www.byggmax.se/board-800x1220x3?gad_source=1
skär till så att skivan passar. Limma på befintlig vägg me konstruktionslim P400.
Tips: köp två skivor direkt för du kommer säkert att skära fel första försöket.
Såga med fogsvans går bra. Såga med fogsvans på finsida så flisar det sig mindre.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
A
Purre Purre skrev:
Platsbyggt kök med putsade väggar som du ser?
Vet inte om köket är platsbyggt eller om det är puts. Det är dock bara till vänster det blivit poröst och det som jag förmodar är betong eller dyl. verkar helt enkelt bara ha blivit väldigt löst just där. Att ytan är kornlig verkar vara p.g.a. hur det målats eller att det kanske är någon tapet som används ovanpå som haft struktur?
D Dr Benz skrev:
Räcker det inte att spackla lite och måla väggen? Tyckte det var lite charmigt.
Det jag tänker är om man ska ta bort där det svullnat, borsta bort det som antagligen är löst bakom och sedan spackla för att sedan helt enkelt måla över. Frågan är då ifall det är vettigt att göra och vad för spackel som i så fall ska användas?
 
Jag kan lite för lite om detta men dom väggarna ”brukar” väl vara ganska porösa så något c-puts som är den mjukaste borde fungera. Kanske väggen behöver vätas lite först också.
 
crophyptic skrev:
Vet inte om köket är platsbyggt eller om det är puts. Det är dock bara till vänster det blivit poröst och det som jag förmodar är betong eller dyl. verkar helt enkelt bara ha blivit väldigt löst just där. Att ytan är kornlig verkar vara p.g.a. hur det målats eller att det kanske är någon tapet som används ovanpå som haft struktur?

Det jag tänker är om man ska ta bort där det svullnat, borsta bort det som antagligen är löst bakom och sedan spackla för att sedan helt enkelt måla över. Frågan är då ifall det är vettigt att göra och vad för spackel som i så fall ska användas?
Porös puts brukar kunna vara fukt från andra sidan. Är det yttervägg?
 
Detta är nog första och sista gången ni ser väggen där inne. När skåpen sen är fulla med prylar så kommer ni inte längre se detta
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.