Det knastrar ordentligt i en av takbjälkarna. Jag hittar inget som ser ut som husbock. Inga hål heller. Hittade dock denna lilla insekt (cirka 2mm). Skulle det kunna vara något skadedjur?

En liten brun insekt, cirka 2mm stor, kryper på en vit träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Takbjälken sitter längst ut på östra sidan. Funderar lite på om det kan vara så att den sidan värms upp först och att det blir spänningar i virket när vi kört med a/c under natten och det sedan värms upp utifrån. Kanske lite långsökt, men hade varit skönt om det inte var några skadedjur 😉

Har precis gjort fyra provborrningar, men hittade inget.
 
Envis trägnagare/dödsur?
 
Kikade också på det. Men när man läser om dem står det "Den angriper enbart rötskadat virke och är därigenom ett sekundärt skadedjur." Takbjälkarna är 20år gamla, torra och friska.
 
Det är husbock! Bestämde mig för att gräva med kniv där det knastrade. Fullkomligen regnade ner trämjöl. Hittade två st à la 2cm långa. Just nu är det tyst, så hoppas att det bara var de två. Nu funderar jag på vad jag ska pensla/spraya på för att ta kål eventuellt andra mindre larver. Med tanke på hur stora de här var så antar jag dock att larverna inte är från den här säsongen...

Trästomme i taket med synliga skador och spår av träskadedjur, eventuellt husbock, som nämnts i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en larv som är cirka 2 cm lång, placerad på en linjal med en millimeterskala, liggandes på en strukturerad yta av tygmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på en larv bredvid en linjal som mäter dess längd till ca 2 cm. Bakgrunden består av en möbelklädsel med en ribbad textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kontakta ditt försäkringsbolag förmodligen har du försäkring som täcker detta. Hur som helst så brukar försäkringen täcka kontroll av insektsangepp. Oftast via Anticimex eller Nomor eller liknande företag som ditt försäkringsbolag har avtal med.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Försäkringen här (Kroatien) täcker tyvärr inte husbock. Har lyckats få tag på en tredje larv och hittade en spray som man sprutar in i sprickor och hål. Hör inget knaprande mer, så hoppas att detta räcker för nu. Kontaktade en firma som ska pensla alla bjälkar med ett starkt medel mot husbock när vi lämnat. Därefter måste huset stå orört i en månad. Förhoppningsvis är detta tillräckligt.
 
  • Gilla
cergod och 1 till
  • Laddar…
Fy f-n…

Håller verkligen tummarna för att det går bra!

Eftersom du inte sett några flyghål, så kan det tyda på att det ändå är ett relativt nytt angrepp.
 
V Vardagsrum skrev:
Fy f-n…

Håller verkligen tummarna för att det går bra!

Eftersom du inte sett några flyghål, så kan det tyda på att det ändå är ett relativt nytt angrepp.
Tack, ja vi hoppas på det. Har läst att de stannar 2-5 år i bjälkarna innan de flyttar ut som färdiga skalbaggar. De var ändå 2,5cm långa så några år har de nog på nacken. Läste att det normalt krävs tre generationer för att förstöra en bjälke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.