Är igång och renoverar ena rummet.
Byta ut gamla elelement, finns det effektivare och bättre element än dessa 400v, 3800w?
Tjänar jag nått på det ?
 
  • Närbild av en gammal elradiator med märkningen "MAX 3800 W, 380 V ~ 50 Hz", täckt av färgstänk och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt silverfärgat elelement av metall på en träparkettgolv med synliga kablar och läckande färg, som visas under en renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt vitt elelement av modell 400v 3800w, med repor och en kedja hängande från toppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar en öppen elinstallation på en vägg där ett gammalt elvärmeelement har tagits bort, med synliga anslutningskablar och skruvterminaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä. Element har alltid 100% verkningsgrad så ända sättet att spara är att dom ger mindre värme. Sen kan man få ett trevligare och jämnare utbyte men spara pengar blir svårt.
 
Misstänkte det. Så gå till olja är Mao. Inte lönsamt men ev. Behagligare.
 
Skippa oljefyllda radiatorer, gå på de med elektronisk styrning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Rummet är 2.9m x 2.3 med ett stort fönster.
Gamla elementet är ju på 3800w, 400v.
96cm x 58.

Tänkte om ett modernare element med lägre effekt som jag kan prisstyra gör skillnad.
Fortfarande svårt att räkna hem kanske, dock roligare och snyggare.

3800w känns rätt overkill för det rummet?
 
  • Rum med stort fönster, verktyg på fönsterbrädan och borttaget element. Utomhus finns en trädgård med träd och häckar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur stor/kraftfull radiator du behöver beror på vilken effekt rummet "förbrukar" när det är som kallast ute.

Förbrukar rummet 1000W/h så kan du montera en radiator på 1000W men då måste den gå dygnet runt, men om du monterar en på 2000W så behöver den bara gå 30 minuter/h för att hålla värmen, om du monterar en radiator på 4000W så behöver den bara gå 15 minuter/h.
 
Kan jag köra elementfärg för att fräscha upp det?
 
Ja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.